Helena
    Hej! Jag skulle gärna vilja göra en prövningen i moderna språk steg 4 Arabiska. Efter flera omständigheter kunde jag göra den i Linköping i Maj steg 3. (Bor i Stockholm) Mailade dem nu och de diskuteras om de ska fortsätta ha prövningar i den skolan eftersom dem inte erbjuder kurser. Vet ni om det finns någon annan skola som erbjuder prövningar i Arabiska? Vet att Stockhom inte gör det eftersom jag fick hjälp av er för att få göra den i Linköping eftersom de erbjöd inget sånt i Stockholm. Vill sä gärna komma in till våren till den utbildningen jag är intresserad av och om de finns något prövningstillälle i november så skulle de passa mig. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    kika gärna på den här sidan>> där vi har uppgifter om var ovanIiga språk finns på oIika gymnasieskoIor.

    Prövningsenheten i Göteborg>> är "stora på språk" över huvudet taget, då de har Språkcentrum i Gbg där de fIesta språken erbjuds. Anmälan till Prövningar i Göteborg gör man här>>

    Roligt att info från oss var tiII hjäIp för dig! :)

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Uppsala och ditaktus i Stockhom erbjuder arabiska? Kan de stämma? För den informationen har inte jag fått sen innan
    • : Ja om de inte vore för er skulle jag inte lyckas göra prövningen i Linköping så ett stort tack till er :)
    • Liselotte : Utb.utbud förändras ganska ofta - beroende mycket på tiIIgång tiII behöriga Iärare. Det gäIIer att koIIa ganska ofta. Vi på Fråga SYV är gIada om våra svar bir tiII hjäIp!!! Iycka tiII i fortsättningen också! Vi håIIer tummarna! :)
    • Liselotte : KontroIIera hur många Meritpoäng du har nu. Max i merit är 2,5. Du får 0.5 för Moderna språk 3. Om du har godkänt betyg i Eng7, har du 1,0 genom eng. Om du t.ex har godkända betyg i matte 2 och 3, men söker utbiIdning där matte inte krävs för SärskiId behörighet, får du 1,0 merit genom matten. Och på så sätt uppnår du max i merit.
    • : Perfekt då kanske jag slipper åka utanför Stockholm :) ska kolla i höra med dem tack så mycket!!
    • : Just nu har jag1 poäng en av moderna språk steg 3 0.5 poäng o engelska B 0.5 (ska läsa socionom programmet )
    • Milla : Jag råder dig ta dina betyg till SYV på komvux och kolla upp om du möjligen har några meritpoäng genom områdeskurserna.
    • : Jag har redan kollat upp det och inget av de kurser jag läst ger mig någon merit tyvärr
    • Milla : I så fall vinner du på att göra prövning i moderna språk 4!
    • : Hej Helena!
    • : Kan du gärna hjälpa mig med hur du kunde göra prövningen i arabiska steg 3/4 i Linköping och om du har någon telefonnummer/mejladress till skolan där. Tack :)
    • Anna : Info om var prövningar kan göras är i hög grad FÄRSKVARA. Det förändras. Info om prövningar i Linköping finns på http://www.linkoping.se/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/ansokan-och-antagning/provning/ - men vi ska se om vi hittar mer info. I så fall återkommer vi. Du kan också ställa en egen/ny fråga här på forumet om det. Helenas fråga är 13 månader gammal. det är mycket som kanske har förändrats sedan dess. :)
    • Anna : Frågan är också om HUR GAMMAL DU ÄR. om du nu läser på gymnasiet, då kan du endast göra prövningar på din egna gymnasieskola. Om du är färdig med gymnasiet - är det en annan sak, då får du vända dig vart du vill - i hela Sverige. Det är meningslöst om vi ska leta efter möjlighet att göra prövning om du inte är behörig att göra prövning någonannanstans än din egna gymnasieskola... :(
    • Anna : Blankett finns på http://www.linkoping.se/contentassets/162e3ef6f22849018f35c575b657777f/lk2728_anmalan_sarskild_provning_moderna_sprak_modersmal_vux.pdf - du kan fylla i den och skicka in. Om du är elev på gymnasiet, måste rektor godkänna att du ska göra prövning; däremot om du är vuxen (i den bemärkelse att du är färdig med gymnasiet) - då söker du på egen hand, utan att någon behöver godkänna att du ska göra prövning. :)
    • : Hej!
    • : Jag går fortfarande på gymnasiet, tredje året och vill gärna göra prövning i arabiska steg 3/4 som min skola inte erbjuder, men de sa till mig att du får göra det vart du vill.
    • : Jag är 20 år gammal nu.
    • Liselotte : Du kan, om du vill, anmäla dig till prövning i Linköping, som vi vet har behörig lärare och gör prövningar i arabiska 3 och 4. Du fick länk till blanketten - se Annas kommentar ovan.
    • Liselotte : Att "de" sa till dig att "du får göra prövning vart du vill" - be att få ett skriftligt utlåtande från skolan/rektor om att din rektor "går med" på att du gör prövningar i "vissa kurser" /kursnamn ska stå tydligt/ - det "pappret" kan krävas pga prövningsstället kommer troligtvis skicka faktura till din gymnasieskola. Den faktiska kostnaden att genomföra en prövning ligger på minst 1500kr/prövning. Det kan mycket väl bli så att där du gör prövningar vill ha betalt från din gymnasieskola och utan att på förhand påskrivet överenskommelse om det, kommer inte erbjuda dig prövning. Sedan måste du själv bekosta resor och ev övernattning i den staden du gör prövningar. Efter det att du blir färdig med gymnasiet, kommer du inte behöva "papper" från din skola /för då har du ingen skola.. :)/ - du anmäler dig då på egen hand till prövningar i hela Sverige, oberoende av var du är skriven/folkbokförd.
    • : Jag var i kontakt med Linköpings kommun nyss och de sa att vi kan bara ta emot gymnasieelever från Linköpings kommun :( . Finns det någon annan skola som erbjuder kursen och tar emot elever från andra kommuner :( Tack.
    • Anna : Om din gymnasieskola betalar för var prövningen kostar - då tror jag de tar emot. Det är dyrt och din gymnasieskola kan vägra betala. Det är annars ett Undantag att man gör prövningar på andra ställen (medan man är elev på gymnasiet) än på sin egna skolan. Förekommer väldigt sällan... Be din rektor prata med Linköpings-prövnings-stället. Lycka till!
    • Anna : Det jag tror mer på är att du EFTER GYMNASIET kan göra prövningar i arabiska 3 och 4. Och med de högre betygen söka till högskola i BII, kompletteringsgruppen. Det kan vara enda lösningen. Även om vi hittar några ställen där prövning i arabiska /i princip/ kan göras, kommer de ge samma svar som i Linköping: medan man är gymnasieelev, bestämmer din gymnasieskola om de "skickar dig" någonstans för att göra prövning eller inte.
    • : Jag ska kolla upp det med rektorn, Tack så mycket för hjälpen, det var snällt av dig att du ville hjälpa till.
    • Anna : Det är klart vi vill hjälp till! Men tyvärr är det inte alltid vi kan det. Det är lärarbrist, ont om behöriga lärare samtidigt som många elever vill läsa eller göra prövningar i kurser som ger meritpoäng. Den "ekvationen" går ibland inte "ihop". LYCKA TILL!
    • : Hej jag vill göra prövning här i Stockholm i Arabiska 4, men jag vill göra den i mars eller april. Var kan jag anmäla mig?
    • Liselotte : Hej Ranim, se gärna svar på https://www.fragasyv.se/fragor/proevning-i-stockholm
    • Anna : Info om Prövningar i Stockhom hittade jag på http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Betygsprovningar-for-vuxna/
    Läs alla kommentarer