Sofia

    Hej! Jag tog examen från Omvårdnadsprogrammet 2010, jag läste inga meritpoäng då och för att ha större chans att komma in på de utbildningar jag funderar över så läser jag just nu Engelska 7 och ska även läsa Moderna språk 1-4. Min första fråga är om det spelar någon roll vilket betyg jag får i de kurserna? Läste någonstans att då inte betyget är med från min gymnasieexamen så räknas de betygen inte med så länge inte utbildningen jag söker kräver det. Endast meritpoängen kommer då att räknas med och inte själva betyget i kursen, stämmer det? Tänker det är väl likadant om jag läser andra kurser? Har t.ex. läst till Historia som jag fick B i men det räknas väl inte med när jag söker in till en utbildning som inte kräver historia? Min andra fråga då jag även behöver göra prövning i några ämnen är om mina kurser kan omvandlas till nuvarande kurser? Många av kurserna jag gick på gymnasiet har bytt namn eller poäng trots att de verkar innehålla ungefär samma. Är det möjligt att ändå göra prövning? t.ex. om jag läst en kurs på 150 poäng men den nuvarande kursen är på 100 trots att kursen heter ungefär likadant? För mig är det inte aktuellt med HP då jag är rädd att mina dåliga matematikkunskaper ska dra ner mina poäng. Mvh Sofia

    • Milla : heter dokumentet du fick på gymnasiet Slutbetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    om du gick ut gymnasiet året 2010, då kan du ha fått SLUTBETYG eller Samlat betygsdokument. Målet med gymnasiestudier på den tiden var - slutbetyget. Numera är det Examensbevis. Reglerna för dig som gick ut gymnasiet 2010 står på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat
    Första frågan är om du redan nu har grundläggande behörighet till högskolestudier. Vet du om du har den? Om du tidigare har varit antagen till högskoleutbildning i Sverige, då borde du ha den. Samlat betygsdokument ger dig inte grundläggande behörighet och inte heller slutbetyg från ett reducerat program. Se info på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet
    Om du vet att du har grundläggande behörighet och vilka kurser du behöver för särskild behörighet, då blir nästa fråga om hur du kan uppnå högre meritvärde.
    Svar på din fråga om betygen för engelska 7 och för moderna språk kommer räknas in i ditt jämförelsetal, så är svar - enligt de nuvarande reglerna-Nej, det kommer de inte att göra (om du har ett slutbetyg, som ger dig grundläggande behörighet). Om det kan du läsa på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde

    Men... Skulle det vara så att du saknar slutbetyg och skulle på komvux läsa mot examensbevis, då kommer betygen i meritpoängsgivande kurser räknas in i ditt jämförelsetal.

    Vilka kurser kan du höja betygen i genom prövningar?
    Se Tabell för utbyteskomplettering på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf - om du i ditt slutbetyg har kurser med lägre betyg än MVG, som finns i tabellen, ser du vilken är den nya "motsvarande kurs" och då anmäler du dig till prövning i den Nya/motsvarande kursen. Det är inte alla gamla kurser som har någon motsvarande ny kurs. Där motsvarande kurser saknas, går det tyvärr inte höja betygen.

    Läs också avsnittet "Att tänka på"... på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/komplettera-med-vux12 - där det bl.a står att du inte kan räkna in betygen i helt nya kurser, som varken krävs för behörighet eller som ger dig meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej! Tack för snabbt och utförligt svar! Jag har ett slutbetyg från gymnasiet med 2500 poäng och har därför grundläggande beörighet, har dock läst till Engelska 6, Matematik 2a och Historia 1 på Komvux. Eftersom jag har slutbetyg så spelar det ingen roll om jag får A eller E i Engelska 7 och moderna språk om jag förstått dig rätt då?

      Jag har svårt att räkna ut mitt snittbetyg, Skulle gärna vilja veta det så jag har ett hum om hur många prövningar jag borde göra, mitt snittbetyg visar olika när jag har sökt in på antagning. Jag vet att jag har fått betyg från områdeskurser innan och att de ska tas bort. Men jag antar att jag ska kolla där de står att de endast krävs grundläggande behörighet borde det vara mitt betyg utan områdesbehörighet?

    • Julia : enligt regelerna som du fick länkar till i Millas svar så stämmer det att det inte kommer, för meritvärdet, spela roll hur högt betyg du får i eng7 och moderna språk, E eller A. --- Vad gäller räkna ut ditt meritvärde, så råder jag dig försöka sträva efter så högt meritvärde som möjigt, för att antagningsgränserna kan gå upp, det kan nämligen senare krävas högre meritvärde som det krävdes tidigare därför är det lite "farligt" att sätta ett visst mått på meritvärde som mål. Se vilka kurser du kan göra prövningar i (enl.tabellen för utbyteskomplettering), se sedan om du över huvudet taget hittar var du kan anmäla dig till prövningar - det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.
    • :

      Tack! Tyvärr är det många ämnen jag bara är godkänd i som inte verkar kunna omvärderas till nuvarande kurser... Jag hittar de inte i tabellen. T.ex. Har jag Datorkunskap men hittar inte motsvarande till den? Är det antagning man ska maila och fråga om vilka kurser som man kan omvandla? t.ex. har jag även Sång och Instrument men enligt tabellen hittar jag bara Sång och Instrument C så jag vet inte om det motsvarar de kurser jag har. Har även en kurs i Arbetsmiljö men det finner jag heller inte alls i tabellen. Sen undrar jag över Idrott och hälsa? Enligt SYV i min hemort kan jag göra prövning via hermods på distans men de har inte alls kursen Idrott och hälsa vad jag kan se finns det då någon möjlighet för mig att göra den via någon annan eller det är bara det min hemort erbjuder?

      Mvh Sofia

    • Julia : Du får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara där du bor eller i kommunen där du är skriven&folkbokförd. Det stämmer tyvärr att många gamla kurser inte har nya (motsvarande) kurser och i så fall kan man inte höja betygen. Endast de kurser som finns i Tabellen har motsvarande ny kurs. Du får givetvis kontakta Antagning.se - t.ex kan du ringa 0771-550720 (tel.tid kl9-16), även SYV på komvux kan vara behjälplig; komvux-syv-ar får ofta just den typen av frågor som du har, så de brukar vara bra insatta. Lycka till!
    Läs alla kommentarer