Hej,
samråd gärna med läraren i svenska.
Det du ska samråda om är - vad just DIN personliga "språk-situation" är.
Ämnerna Svenska och SAS är jämställda
Som SYV kan jag säga att - vad gäller " värde i betygen " så är Svenska och SAS, svenska som andraspråk helt jämställda, ingen skillnad här. Du får inga fördelar i att ha betyget i Svenska 3 eller i SAS 3, utan kurserna ger samma behörighet och vid ansökan till högskoleutbildningar är det ingen som tittar på om du har betygen i svenska eller i SAS, utan det uträknas en "Siffra"=Meritvärde och du konkurrerar med den siffran (och bakom siffran är det ingen som ser exakt vilka kurser som du har läst på gymnasiet).
Vänligen
Julia
P.S: Om personen har svenska som "andraspråk"/främmande språk, alltså ej som sitt modersmål, då är det betydligt lättare att få högre betyg i SAS, än i svenska. Men om just du har svenska eller ett annat språk som "modersmål", vet inte vi här på fråga SYV; prata med din lärare i svenska - är det bästa rådet jag kan ge. Definitionen på "modersmål" finns inte en, utan många olika - experterna är inte alla överens hur man ska skriva den definitionen: förenklat kan man säga att Modersmål är det språket som personen kan BÄST, bättre än andr språk (men personligen så vet jag att det finns rätt många "fall" då eleven kan mycket bra "skolsvenska" (ingen skillnad här mot elever som inte varit utanför sverige och pratar endast svenska hemma varje dag) men ej kan "hemma-svenska", t.ex sådana vardagliga uttryck som "Borsta tänderna och gå lägg dig och God natt" kan eleven endast på andra språk, ej på svenska...). Språket är komplext och består av många "delar".
Det finns språkexperter som vill ha definition av "modersmål" - det språket som personen TÄNKER på... men hur ska man kolla det, förutom att fråga eleven "Vilket språk tänker du på"...och vad gör man med svaret: "Ibland på svenska, men ibland tänker jag på ett annat språk..." ?