Oskar
    Hej jag har valt naturprogrammet till gymnasiet och då valde jag franska 3. Så min fråga är skulle jag kunnat valt att ta till ex spanska 1 och få samma poäng och bara behöva ha det ett år (man behöver väll bara ha språk det första året?), för om jag väljer spanska 1 så tror jag att jag skulle ha störr chans att för bättre betyg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar!

    Du har rätt i att du behöver bara ha 100 poäng (en obligatorisk kurs i Moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet är det) och du kan, om din skola erbjuder det - välja Spanska 1 & kan mycket väl få högre betyg än i Franska 3. Men med tanke på Meritpoäng>> så kan du "vinna" om du tar Moderna språk 3.

    Så här är det: för Moderna spårk 1 får man ej Meritpoäng>> Dock kan du klara dig kanske bra även utan de extrapoängen.

    Exempel: om vi säger att du får alla C betyg på gymnasiet. Med det kommer du att ha 15.0 i Jämförelsetal som du konkurrerar med om plats på högskola/universitet. Har du då betyget C i Moderna språk 3 (i stället för Moderna språk 1) - har du ännu 0.5 att lägga till och konkurrerar med 15.5 i stället för 15.0. Även betyget E i Moderna språk 3 höjer meritvärde mer än betyget A i Moderna språk 1.

    Men i fall du skulle få F i Moderna språk 3, då är det inte bra. Du kan mycket väl ändå få Examensbevis, men du får inga Meritpoäng för F betyg + att Meritvärde sänks i stället. I exemplet ovan bir då Jämföresetal 14.6 i stället (med F i Moderna språk, oavsett viken kurs det är, 3 eller 1 - här är det i så fall bara viktigt att kursen är på 100 poäng, dvs HUR STOR kursen är).

    Sammanfattning: om du vet att du kan få lägst E i Franska 3, är det fördelaktigt för dig att välja den kursen. Men om du riskerar att få F, är det bättre att välja Spanska 1.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Okej tack för att du svar, då vet jag hur det fungerar ny
    • Anna : Bra! Då vet du! lycka till med dina studier! :)