Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om du inte kommer få ut Slutbetyg från en svensk grundskola (på grund av att du ej går i en svensk grundskola utan går på en skola i t.ex USA) kan du bli behörig till gymnasiet i Sverige genom utländsk grundskoleutbildning men du måste i så fall bekräfta att du har tillräckliga kunskaper i svenska (antingen få godkänt betyg i grundskole-svenska från vårterminen i årskurs 9 genom att läsa den kursen "på något sätt" eller genom en prövning); utan det betyget i svenska (eller svenska som andraspråk) blir du obehörig till nationella svenska gymnasieprogram, även om du får fullständig grundskolebetyg från utlandet, t.ex från USA.
    Men det finns också det Internationella programmet, IB, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB där undervisning sker på engelska och du behöver därför inte nödvändigtvis få grundskolebetyg i svenska eller svenska som andraspråk. OBS! IB-programmet finns på endast 30-tal gymnasieskolor i Sverige, så den utbildningen kanske ej finns i den staden där du vill gå på gymnasiet. Du kan se gymnasieskolornas presentationer (de skolorna som erbjuder IB antingen i Sverige eller på en svensk gymnasieskola utomlands) på gymnasieguiden.se/gymnasium?IB
    Vad gäller få "fullständigt grundskolebetyg från utlandet", så kommer du behöva skicka de betygen du får i utlandet t.ex i USA för bedömning: via ditt gymnasieantagningskansli som brukar skicka de betygen vidare till de gymnasieskolornas rektorer (dit du söker studera på gymnasiet) och invänta svar ang.om du blir bedömd som behörig eller inte. Blir du bedömd som behörig, har du en chans att komma in på gymnasiets nationellt program (om du dessutom lyckas bekräfta dina kunskaper i svenska) eller till IB-programmet. I annat fall kommer du behöva komplettera för behörighet, eller att "gå om" nian där du kommer att läsa mot ett Slutbetyg från grundskolan. Det kan alltså, på förhand, inte garanteras att du blir bedömd som behörig och sedan också skulle kunna komma in på gymnasiet efter att du har läst "nian" i USA.
    IB-gymnasieskolorna kan ibland göra egen antagning, "förbi" gymnasieantagningskansliet och göra en egen bedömning ang.elevens behörighet. Om du kan tänka dig vilja läsa på IB, kan du med fördel kontakta den gymnasieskolan där du vill läsa IB (be att få kontaktuppgifter till en IB-koordinator och ställ dina frågor till honom/henne).

    Studie- och yrkesvägledare