Jahadu
    Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag skulle onekligen behöva ett färskt perspektiv på saker och ting.

    Som lite bakgrund kan jag berätta att jag har en funktionsnedsättning (ME/CFS) och har gått fem år på gymnasiet(ett år hantverksprogrammet och fyra år estet) utan att ha lyckats med att få till min gymnasiekompetens. Mina problem yttrar sig så att jag mycket ofta är onaturligt trött(tänk sova tjugo timmar i streck utan att gå att väcka) får yrsel, värk, illamående, koncentrationssvårigheter och diverse andra otrevliga symtom som gör det svårt att göra särskilt mycket alls. När jag överanstränger mig förvärras allt detta. Jag har alltid velat läsa vidare när jag gått klart gymnasiet, men har som sagt haft det svårt och inte fått ens hälften av alla ämnen jag behöver för att få ut min gymnasiekompetens. Har egentligen inte svårt för mig i skolan när jag väl mår bra, men det är tyvärr inte så ofta. Tidigare har jag efter gymnasiet velat fortsätta läsa modedesign, men detta känns inte längre realistiskt. Jag har många intressen som språk, filosofi, hantverk, historia, konst och annat men i nuläget känns det svårt att göra något av allting. Min läkare tycker att jag inte ska göra särskilt mycket alls, men att sitta hemma, ge upp studier, gå på försäkringskassa och fastna i det vid tjugotvå års ålder känns knappast hållbart. Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer? Om jag ska vara ärlig så är jag rätt trött på de stela gymnasiereglerna vid det här laget och vill bara vara klar med det så att jag kan lista ut vad jag ska göra härnäst. Är folkhögskola (allmänkurs på distans) det smidigaste alternativet för att läsa upp gymnasiet eller finns det andra vägar att gå? Går det på något sätt att tenta av ämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Mycket bra att du vill läsa vidare, trots din åkomma!

    Tenta av kurserna gör man genom Prövningar. Till prövningar förbereder man sig genom självstudier. Ett litet problem kan uppstå här om du just den dagen som prövningen är "satt" inte blir i form att göra prövning. De stela reglerna säger att man ej får tillbaka prövningsavgiften (som för närvarande är 500 kr/per prövning). Sedan måste man anmäla sig till en ny prövning (nytt datum och betala avgiften på nytt).

    Läsa på distans - via komvux - kanske är ett bra alternativ. T.ex om du väljer den lägsta möjliga på komvux studietakten som är 25% = studier i 10 timmar/vecka. Sedan kan du "de facto" gå vidare i kurserna snabbare än på 25%, så snabbt du orkar - så kan du få betygen snabbare.

    Jag vill föreslå att ni har ett så kallad "trepartssamtal": du, din handläggare på Försäkringskassan och en SYV på komvux. Jag antar att du har någon form av ersättning från Försäkringskassan. Om du börjar läsa utan att FK har godkänt detta, kan du ev. bli av med ersättningen. Det är, precis som du skriver, ganska så "stela regler" ibland, vilket blir ett hinder i vissa situationer, så klart!

    Folkhögskola nämner du själv i din fråga. Det kan också vara ett bra alternativ. Många folkhögskolorhar internat, man kan bo på skolan. Då slipper du pendla och kan spara tid och krafter på det. Men här är det viktigt att på förhand försäkra sig om att de kommer att acceptera att du missar vissa lektioner och inte alltid kan lämna in uppgifter i tid. Om du väljer det alternativet, är det också bra att ordna trepartssamtal - så att både FK och Folkhögskolas representanter kan uttala sig och att ni alla kommer överens om vad som "planen". Sedan förstår ju jag att du inte på förhand kan säga att du blir "i form" den och den dagen... men så alla är med "på noterna" och det blir inga missförstånd.

    Ännu en tanke som jag har att det kanske inte är helt nödvändigt att du skaffar dig gymnasiekompetens (examensbevis). Det är givetvis mycket bra att ha, men det är inte den enda vägen. Det finn genom historien många exempel när autodidakter (självlärda) blir uppfinnare, författare eller egna företagare.

    Jag vet inte vad prognosen är för din diagnos - om du kan bli i princip fri från symptom på sikt eller om du inte kan bli det. Det är viktigt att försöka få fram, tycker jag. Det är två helt olika situationer: om prognosen är att du inte blir av med de symptomen, då är många yrken uteslutna och det förstår du själv, hoppas jag. I så fall kanske du kan samråda med den behandlande läkaren om vilka yrken som kan funka för dig och sedan läser du på inom de yrkena - på egen hand, för att skaffa dig de kunskaper du behöver. Här tänker jag t.ex på att du kan bli frilansande skribent (skicka dina texter till olika tidningar och förlag och om de publiceras - får du arvode). Det är osäker inkomst men fördelarna är att du kan jobba när du har ork. Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se - i första hand kanske på Författare, Låtskrivare och Journalist. Flera yrken/arbetsuppgifter som jag tänker på är Korrekturläsare, Översättare eller varför inte  assistent/researcher till en privat detektiv eller till en Utredare?

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till! du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går!

    Bäsa hälsningar :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare