Sara
    Hej!
    Jag hade bestämt med min lärare i en 100 poängs kurs att jag endast skulle läsa kursen i en termin, dvs snabbläsa den eftersom jag kan ämnet och därför skulle klara det. I december sa läraren till mig att jag uppfyllt kraven och skulle få betyg. Sedan efter jul kommer han igen och ger mig ett nytt prov eftersom jag tydligen inte visat tillräckliga kunskaper. Han sa att jag då skulle göra provet sen vara färdig med kursen. Men nu när jag gjort provet och det gått bra säger han att han måste prata med min syv och fråga om det är okej att en elev läser klart och får betyg i 100 poängskursen en termin tidigare. Om syven säger att det inte är okej säger läraren att jag ska få fler uppgifter och läsa kursen fram till sommarlovet precis som en vanlig kurs. Min fråga är får läraren verkligen göra såhär när vi kommit överens om detta och vad kommer syven att säga? Sa till läraren att vi kommit överens om det och han svarar bara att det kanske inte är upp till honom att bestämma.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    konsekvensen av att du får betyg snabbare kan bli att du blir av med studiehjälper från CSN - fram till sommaren... detta pga endast studier på heltid ger rätt till studiehjälpen.

    Att du får betyg i kursen tidigare innebär att du i fortsättningen ej läser den kursen; och du kommer då formodligen /om du inte sedan innan läste på mer än heltid/ - läsa på deltid; och CSN "klipper av" studiebidraget för dig. Att du då fram tills du fick betyget läste på Mer än heltid, kommer inte att hjälpa dig... för att man som gymnasieelev ska vecka-för-vecka läsa på heltid, för att ha rätt till studiehjälper från CSN. För att undvika att CSN "klipper av" studiehjälpen för dig, måste din skola i så fall "ljuga" om att du ännu ej fick betyget... och sätta datum för betyg samtidigt som kursen slutar för alla elever i din klass. Läraren får i så fall också "bocka av" att du är med på lektionerna (vilket inte är sant, för att du ska ju inte gå på lektionerna) och om läraren "bockar in" att du är frånvarande - då är det skolk och vid skolk på mer än 4 timmar per kalendermånad - så är det då återigen "good-bye" studiehjälpen. Så fyrkantigt är systemet, tyvärr! :( suck...

    Om du ej fick ett löfte om A-betyg i kursen från din lärare, då tycker jag finns all anledning att fortsätta läsa kursen. Om du däremot kommer få A-betyg, även om du får betyget tidigare - då förstår jag att det känns trist och onödigt att gå på lektionerna... men det är för mycket "bry" för din skola att fixa-och-trixa... och du riskerar då att bli av med studiebidraget... Allt ska "klaffa" och inga signaler om att du läser på deltid ska gå till CSN, och det kan man inte garantera...

    Du frågar vad SYV-en kan svara?
    Det vet jag inte helt säkert... Det är ovanligt att elever läser kurser snabbare. Sedan är det så att i fall eleven läser på mer än heltid (läser U-kurser, enligt rektors beslut) då är det en situation; och om eleven endast läser på heltid (på vanligt sätt) - är det en helt annan situation... då menar jag det där med CSN-reglerna om heltidsstudier.
    Om du har råd att förlora studiehjälpen, då är det enklare. Då kan du få betyget och så läser du sedan inte den kursen och om du ändå får studihjälpen - jippi!!! bonus... och om inte - så är det ändå OK för dig... men om det är viktigt för dig att behålla studiehjälpen, skulle jag fortsätta läsa kursen.
    Även om du inte bryr dig om studiehjälpen, över huvudet taget: det är extra-huvudvärk för skoladministratören att hålla reda på att du redan har fått betyg i den kursen, snabbare än alla andra i din klass; här kan också "problem" uppstå... det kan, nämligen, missas och du kanske inte får Examensbevis, utan endast Studiebevis - pga "systemet" ser inte det tidigare satta betyget...

    SYV-en kan svara rätt olika saker: exempelvis kan hen hänvisa till rektor; hen kan också fråga om det är viktigt för dig att behålla studiehjälpen; att kräva att din skola "ljuger" för CSN kan inte du göra - det kan ingen göra... Det är alltså rätt besvärligt att hantera detta på ett sätt så att det blir bra för alla inblandade.

    Kort och gott
    Det är besvärligt för skolorna att ha "avvikande" tider för betygssättning; systemet är uppbyggt på så sätt att alla läser under samma kurstid: börjar och slutar samtidigt. Vid avvikande "händelser" finns det alltid risk att det blir fel och till nackdel för dig som elev.

    Vänligen
    Julia

    • : Okej, tack för svaret! Så himla dumt att det har blivit såhär nu och att jag fått göra massa extra uppgifter + prov för att jag trodde jag skulle vara klar med kursen. Och ja läraren sa att jag skulle få A i denna kursen så känns ju onödigt att gå dit. Jag har dock 2600 poäng i min studieplan allt som allt, alltså mer än 2500 som alla andra har, gör det någon skillnad?
    • Julia : Om dina Extra 100 poäng ligger under det här läsåret, då borde det vara så att även om "den 100 p.kurs som du tentar av" - "försvinner", då har du ändå heltidsstudier. Men om de 100 p. extra ligger under exempelvis föregående år och du redan har "avverkat" dem... då kommer du ändå ha deltidsstudier under resten av det här året. Det borde din skola kunna svara på... och, som sagt, vid alla avvikelser, finns det risk att du drabbas, exempelvis blir av med studiebidraget /förhoppningsvis kan man dock "trolla tillbaka" studiebidraget men det kan krävas många mail och telefonsamtal kring det/.