Vanessa

    Jag väljer mellan att studera till att bli socionom, jurist eller civilekonom. Jag har väldigt svårt att bestämma mig just nu. Jag förstår att utbildningarna är ganska olika varandra men det är ändå dessa tre som har fångat mitt intresse mest.

    Gällande socionom, hur stora chanser finns det att arbeta med någonting annat än socialsekreterare eller kurator? Jag vet att utbildningen är bred men studievägledaren jag hade i gymnasiet sade att det är hög konkurrens om alla andra socionomjobb än socialsekreterare. Hon fick det att låta som att efter socionomprogrammet så är det hög risk att man fastnar i att vara socialsekreterare för att det är där bristen är, och att det är stenhård konkurrens om övriga jobb. Skulle ni också säga att arbetsmarknaden ser ut så för socionomer? Jag har även ingen direkt empati för missbrukare av varken alkohol eller droger. Jag vill helt enkelt inte hjälpa missbrukare eller alkoholister, är detta svårt att undvika som socionom och är det lämpligt att vara dömande mot en sån grupp som socionom?

    Gällande jurist, jag har läst en del på olika forum på internet där personer som har en examen men som inte har fått toppbetyg säger att det är väldigt svårt att få ett jobb. Jag vet redan att det är en ganska stor betygshets på jurist för att betygen spelar stor roll på just den utbildningen, men är det hög konkurrens för nyexaminerade jurister? Det står att det är balans på arbetsmarknaden på många ställen, men har läst om flera nyexaminerade jurister som 1 år efter examen fortfarande inte har fått något arbete. Det kallar jag hög konkurrens och inte balans. Hur ser arbetsmarknaden ut för jurister?

    Gällande civilekonom, jag vet betydligt mindre om hur arbetsmarknaden ser ut för detta yrke. Är det lätt eller svårt att få jobb som nyexaminerad? Har betygen betydelse för vilka jobb och positioner man kan få i arbetslivet? Matte är inte min starkaste sida, blir det tufft att klara utbildningen om man har svårt för matte?

    Vad ligger en genomsnittlig lön för en socionom, civilekonom eller jurist? Detta finns mycket information om löner på nätet men det skiljer många tusenlappar i månaden beroende på vilken sajt man kollar så det är ju uppenbart att många av sajterna har fel, men det är svårt att veta vilken statistik som är tillförlitlig.

    Jag är en introvert person som arbetar bättre ensam än i grupp. Jag är inte särskilt social som person. Jag gillar konkreta och tydliga uppgifter. Jag vill gärna ha väldigt bra karriärmöjligheter. Jag kan tröttna efter ett tag på att göra samma sak så det är viktigt för mig att ha en bred arbetsmarknad där jag kan byta arbete för att få förnyelse. Lönen spelar roll, men är inte allt. Jag är ambitiös och driven. Vilket av dessa yrken tror ni skulle passa mig bäst utifrån vad jag beskriver om min personlighet?

    Denna fråga blev väldigt lång, men jag hoppas ni kan svara på frågorna jag ställde. Jag är intresserad av alla tre utbildningarna men brinner inte för något specifikt vilket gör valet svårare. Jag kommer in på alla tre utbildningarna utan problem betygsmässigt så det handlar enbart om vad jag vill.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    du stället några mycket intressanta och mycket viktiga frågor men som tyvärr Också rätt svåra att ge konkreta svar på.
    Exempelvis - genomsnittlig lön... för det första så är de utbildningar du nämner på mellan 3,5 och 4,5 år och du har ännu inte kommit in. Ska du exempelvis läsa till jurist, får du juristexamen om tidigast fem år. Då är det Ingångslön och inte genomsnittlig lön som gäller ... och hur lönenivåerna blir om fem år är det ju ingen som kan svara på, i alla fall finns det endast Prognoser; men de kan ju slå fel också.

    Det är "breda yrken" du är intresserad av.
    Ang. socionom - ex. har vi för ett tag sedan fått en fråga från en verksam Socionom som var trött på allt "elände" - hen skrev att hen var trött på att lyssna på berättelser om svåra situationer och vill ha lite "normalitet" i sitt arbete, syssla med ngt. som inte var tragedier, sjukdomar, fattigdom mm. Hen bad om råd vad hen som socionom kan jobba med som inte var "tragedier, elände, svårigheter och tråkigheter"; vi gav då tips om att söka jobb som Adoptionskonsult>>.

    Förutom anställningar med månadslön på kommuner, företag, myndigheter och organisationer - finns det också ett antal olika projekt; och man kan också skapa egna projekt och bli projektledare.
    Man kan också starta ett eget företag och bli sin egen arbetsgivare.

    Kika gärna på många olika presentationer på Framtid.se - ex. börja med Socionomyrken >>>; Ekonomiyrken >>> och Jurist>>. Det är inte några "sanningar" som vi skriver på framtid.se - t.ex medellön är det "ungefärlig siffra" som kan avvika ganska mycket, beroende på.... hur många år man har jobbat; om det är offentlig eller privat arbetsgivare man har; och även på hur duktig är man på att förhandla om sin lön.
    *******

    De arbetsplatser och arbetsuppgifter som just du ska ha om 10 år, kanske ännu över huvudet taget inte finns. Det yrke som du ska ha kanske över huvudet taget inte har ngt. namn idag... det kanske kommer att uppstå först om några år. Ex. Social brobyggare>>> - fanns ju inte det yrkesnamnet för några år sedan och nu finns det.

    Studie- och yrkesvägledare