Lisa
    Hej! Har lite fragor ang om att studera pa distans som jag hoppas att ni kan svara pa:

    1. Raknas en distansutbildning som lika "bra" som en utbildning som gors pa plats? Dvs ar det likvardigt for en arbetsgivare rent generellt att ha studerat pa distans jamfort med att ha studerat pa plats?
    Efter att utbildningen ar fardig, bor man da skriva pa Cv:t att man studerat pa distans eller kommer det att sta orten dar distansutbildningen finns?

    2. Sag att jag skulle borja studera pa distans fran Mittuniversitetet i Sundsvall, men att det efter 1-2 terminer inte kanns helt bra med distansstudier. Kan man da soka in till beteendevetenskapliga programmet som ges pa plats vid ett annat universitet, tex Uppsala eller Lund? I man av plats saklart, om nagon student har hoppat av tex fran Uppsala/Lund. Jag forstar att uppläggen kanske skiljer sig en del at och att man kanske inte laser exakt samma kurser, men ar detta nagot som brukar ga att losa om man i sa fall laser till nan kurs som kan saknas? Ponera att detta ar mojligt, vad kommer det sta pa papper efter avslutad examen, universitetet jag borjade pa(MIUN) eller dar jag tog examen?

    3. Jag har jamfort andra beteendevetenskapliga utbildningar med den pa MIUN, och deras utbildning verkar vara valdigt fokuserad pa pedagogik jamfort med andra utbildningar dar det finns mer valmojligheter att specialisera sig pa valfritt amne, tex psykologi eller sociologi.
    Vad innebar detta i framtiden? Hur stor skillnad gor det att ha studerat Beteendevetenskap med mycket inriktning pa pedagogik jamfort med beteendevetenskap med inriktning psykologi? Jag tanker pa arbetslivet i framtiden och framtida arbetsgivare, hur mycket de fokuserar pa inriktingen. Eller ser de mest till att man studerat beteendevetenskapliga programmet?

    Jag ar valdigt tacksam for svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Distans utbildning är precis exakt lika mycket värd som en "vanlig" dvs bunden utbildning.

    Dock råder jag att noga undersöka vad som menas med distans för att om det är distans med ett antal obligatoriska träffar, då måste man kunna komma till skolan (och ibland så ofta som en gång i veckan).

    Angående hur Examensbevis kommer att se ut är det svårt att veta på förhand. Det kan bero på olika saker, bl a kan reglerna ändras under resans gång. Sedan är det också så att varje högskola och Universitet har ganska stora befogenheter att skapa lokala regler och göra "lite som de vill" i vissa frågor (ett typiskt exempel att de kan göra undantag från behörighetskraven och lokalt bestämma att "den och den kursen" som krävs till samma utbildning på andra orter, behöver man inte ha när man söker till just vår högskola - och det kan de sedan ändra från år till år: vissa år måste man ha Engelska B/6 till Förskollärarutbildningen men nästa år behöver man inte det och sedan tillbaka till det ursprungliga).

    Jag önskar att vi på Fråga SYV hade möjlighet att svara att "si och så är det" & förblir på samma sätt i många år framöver, men tyvärr så kan vi inte det.

    Vad arbetsgivaren föredrag är det också - tyvärr - jättesvårt att svara på. Det kan många ggr bero på vem som redan är anställd på den arbetsplatsen, så behöver de "komplettera" med en viss kompetens. Arbetsgivaren väljer bland dem som söker tjänsten och jämför arbetssökande med varandra och sedan bestämmer vem som passar bäst just för den tjänsten och just "nu". Språkkunskaper kan i vissa fall vara avgörande. T.ex. om arbetsgivaren vet att de personer som du ska jobba med har ett visst modersmål (t.ex. arabiska) och det finns en sökande till tjänsten som kan just arabiska, då kan det vara en jättestor fördel som avgör att just den personen får jobbet (även om du t.ex har väldigt många andra meriter).

    Det är så det ser ut på arbetsmarknaden och vi råder att välja det som du tycker är roligt och givande att lära sig och många ggr är det så att om man blir riktigt duktig på någonting, hittar man så småningom var man kan använda sina kunskaper. Det kan ta ett tag att hitta rätt arbetsplats men det brukar lösa sig på sikt.

    Det är det bästa svaret som jag kan ge dig just nu!

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare