Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    I Sverige får man Utbildning till tågvärd / tågvärdinna - i början av sin anställning. Det är alltså företagsförlagd utbildning där man blir utbildad av en arbetsgivare. Man söker anställning och om man blir anställd, får man i början av sin anställning - den utbildning som krävs att man har. Om det kan man se information om bl.a i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/tagvardtagvardinna
    Din fråga bör alltså besvaras av de företag som anställer inom det aktuella yrket. Min gissning är att det blir svårt att bli anställd som tågvärd eller tågvärdinna med grundutbildning från en anpassad gymnasieskola. En eventuell möjlighet kanske finns om Arbetsförmedlingen beviljar lönebidrag eller en annan subvention till en arbetsgivare som i så fall kanske skulle kunna anställa som "tågvärdsassistent". Mycket beror på exakt hur personens (hen som vill jobba som tågvärd / tågvärdinna) förutsättningar ser ut. Jobben på och kring tåg är på sätt och vis "farliga jobb", som både kan medföra fysiska skador och även vara psykiskt påfrestande (exempel: fripassagerare som kan uppträda ganska aggressivt om de blir ombedda att visa en giltig biljett).
    Utan lönebidrag eller en annan form av ekonomisk incitament, så tror jag tyvärr inte att arbetsgivare skulle anställa som tågvärd / tågvärdinna en sökande som har betygen från en anpassad gymnasieskola. Kontakta Arbetsförmedlingen för frågor om lönebidrag och andra former av ekonomiskt stöd som kan gå till arbetsgivare.
    Tips! kanske kan eleven tänka sig jobba på tåg eller på ett tågstation inom andra yrken? Exempelvis inom matservering (i restaurang-vagn eller på ett café som ligger i tågstationsbyggnaden, eller med uppgifter i bagage-avdelningen eller med lokalvård på tågstationen... det är olika yrken som samarbetar för att tågtrafiken ska funka: passagerare behöver även äta/dricka, ta hand om sin bagage mm). Jag tänker vidare på "annat kring tåg", som t.ex tågmuseet eller andra ställen/verksamheter som på något sätt har med tåg att göra... om man tänker bredare än just på yrket tågvärd / tågvärdinna, så kanske det finns någon "öppning" där personen i fråga kommer att trivas med sina arbetsuppgifter? Det är i alla fall min förhoppning att det blir så!