Fritz

    Jag ska gå första året på tekniklinjen, med inriktningen design och produktutveckling. Jag vill gärna bli högskole-ingenjör eller civil-ingenjör, men jag är lite osäker på vilket individuellt val jag borde välja. Borde jag till exempel välja programmering 1, eller teknik-specialisering eller gränssnittdesign mm. Jag är också lite osäker på vad jag ska välja mitt andra o tredje år ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fritz!

    För att i Sverige bli civilingenjör läser man på civilingenjörsprogrammet och särskild behörighet som krävs är godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Matematik 4 och Kemi2. Och även om man vill läsa för att bli civilingenjör i Datateknik, så krävs ändå fysik2 och ofta även kemi2 (kemi1 krävs alltid - både till civil- och högskoleingenjörsprogrammen).
    Kurserna som du kommer behöva för särskild behörighet är obligatoriska på inriktningen Teknikvetenskap. På andra inriktningar på TE borde man kunna välja läsa de kurserna (ofta är det möjligt att välja alla dem, men kan på förhand inte garanteras). Skulle det bli så att du på gymnasiet inte blir behörig, kommer du behöva komplettera efter gymnasiet.
    Du får gärna kika på Programplan för TE. Här är snabblänk till den generella planen för TE.
    Som du ser i programplanen ingår de kurser du kommer behöva godkända betyg i inom inriktningen Teknikvetenskap (men Kemi2 ingår inte som obligatorisk kurs - utan även på inriktningen Teknikvetenskap är det en valbar kurs). Kemi2 kan läsas inom Programfördjupningar 400 poäng (alltså 4 stycken normalstora kurser, á 100 poäng/styck).

    På Teknikprogrammet väljer man 400p. fördjupningar + alla elever på alla program väljer 200poäng inom Individuellt val. Av de 600 valbara poäng behöver du välja 300 poäng: fysik2, kemi2 och matematik4. Då har du ännu 300 valbara poäng kvar. Att du läser valbara kurser som programfördjupning eller inom individuellt val spelar ingen roll för behörighet till högre studier.
    Skillnaden mellan programfördjupning och individuellt val är den att inom programfördjupning får endast kurser väljas som finns på listan av kurser som får på ditt program läsas som programfördjupande. Individuellt val är det vilka kurser som helst som din skola kan erbjuda, kan t.ex vara kurser inom dans, musik, hantverk eller teater.
    Vilka kurser just din gymnasieskola kommer erbjuda att välja bland måste du fråga på din skola.
    När det är lärarbrist och om andra hinder kommer i vägen kan det också bli så att skolan väljer åt eleverna (om skola inte kan erbjuda några val) och då ska alla läsa samma kurser som skola kan erbjuda.
    Om du vill på förhand ha garanti på att få läsa fysik2 och matte 4 måste du välja inriktning Teknikvetenskap. Kursen kemi2 som du troligtvis också kommer behöva få godkänt betyg i kan inte garanteras att läsa, oavsett inriktning på TE. Den kursen ingår som obligatorisk endast i NA/naturvetenskap.

    I din kommentar frågar du om utbildningen till gymnasieingenjör. Den kallas också för "fjärde året på teknikprogrammet".

    Utbildningen till gymnasieingenjör har fyra profiler:

    -- Design och produktutveckling

    -- Informationsteknik

    -- Produktionsteknik

    -- Samhällsbyggande

    Profilerna bygger på teknikprogrammets inriktningar. Om du på inriktningen Design och produktutveckling uppnår kraven för examensbevis borde du bli behörig till den profilen på TE4-utbildningen. Se förklarande bild på skolverket.se behörighetsgivande kurser heter Design1 och Konstruktion1 och båda ingår som obligatoriska i inriktning Design och produktutbildning på teknikprogrammet. Får du godkända betyg i de kurserna + för övrigt uppnår kraven och får ut examensbevis, blir du med det behörig till TE4/gymnasieingenjörsutbildning med profilen Design och produktutveckling. Och även urvalskurserna (Bild och form 1a1 samt Cad1) ingår också som inriktningskurser och med det är obligatoriska på din gymnasieinriktning.

    Kurser som du har på listan i din kommentar:
    Biologi 1. - behövs för behörighet till vissa högskoleutbildningar t.ex utbildningar till sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut.

    Engelska 7. - meritpoängsgivande kurs - alltså en kurs som ger stor fördel inför högskoleansökan, se gymnasieGuiden.se/merit

    Entreprenörskap. - bra att läsa om man vill i framtiden bli egenföretagare, men krävs inte för behörighet och ger inte formella fördelar.

    Fysik 2. - krävs för särskild behörighet till bl.a högskole- och civilingenjörsutbildningar på de svenska lärosätena.

    Gränssnittsdesign.

    Idrott och hälsa 2.

    Matematik 4. . krävs för särskild behörighet till bl.a högskole- och civilingenjörsutbildningar på de svenska lärosätena.

    Matematik 5. - meritpoängsgivande kurs - alltså en kurs som kan ge en stor fördel inför högskoleansökan, se gymnasieGuiden.se/merit

    Matematik - specialisering. - meritpoängsgivande kurs - alltså en kurs som kan ge en stor fördel inför högskoleansökan, se gymnasieGuiden.se/merit

    Moderna språk (jap, fra, spa, tys). - Moderna språk 3 och 4 är meritpoängsgivande kurser - alltså en kurser som kan ge en stor fördel inför högskoleansökan, se gymnasieGuiden.se/merit

    Programmering 1.

    Webbutveckling 2.

    Teknik - specialisering.

    Historia 1a2. - den kursen behöver man få godkänt betyg i om man vill bli behörig till polisubildningen, alltså om man vill bli Polis.

    • : Vilket individuellt val borde jag välja dock? Det finns en hel lista men jag är inte helt säker på vilken/ vilka jag borde lägga till. Här är listan: Biologi 1. Engelska 7. Entreprenörskap. Fysik 2. Gränssnittsdesign. Idrott och hälsa 2. Matematik 4. Matematik 5. Matematik - specialisering. Moderna språk (jap, fra, spa, tys). Programmering 1. Webbutveckling 2. Teknik - specielisering. Historia 1a2. Vilken/ vilka av alla dessa individuella val borde jag välja om jag skulle vilja bli till exempel gymnasieingenjör?
    • Anna : Om du vill bli behörig till högskole- och civilingenjörsprogrammen måste du skaffa dig godkända betyg i fysik2, matte 4 och kemi2. Inom individuellt val finns plats endast för 2 kurser men du behöver ha alla 3. Det är tur att även programfördjupning finns. Inom programfördjupning kommer du välja 400 poäng. Fick ni listan på programfördjupningar att välja från? Jag kommer nu fylla på mitt svar, se ovan om en liten stund.
    • Oloph :

      Hej. Lärare och civilingenjör. Du skriver om att elever till ingenjörsutbildningar behöver ke2. Jag saknar helt den erfarenheten från studera.nu och högskolornas hemsida. Detta gäller t.o.m. utbildningar som kemiteknik. Vet du av någon civilingenjörsutbildning som har det som behörighetskrav?

    • Oloph :

      Notera att skolverkets utbildningsvisare är nära nog bedräglig. De har tre civilingenjörsbehörighetsområden. Fy2, Ke1 och Ma4 / Bi1, Fy2, Ke2, Ma4 / Fy2, Ke1, Ma4, ModSpr steg3. Hittills aldrig sett någon som kräver mer än den första kategorin, inklusive utbildningar som Teknisk biologi, Teknisk kemi m.fl. Så med andra ord. Teknikvetenskap på teknikprogrammet ger behörighet till alla (om ingen hittar ett undantag) civilingenjörsutbildningar.

    • Milla : Vad gäller skolverkets utbildnings/behörighetsvisare så får du gärna kontakta skolverket; det är deras "verktyg" så det är endast skolverket som kan ändra i det. .. Vad gäller särskild behörighet till olika utbildningar, så sker förändringar och utbildningar med samma namn kan ibland kräva olika kurser för särskild behörighet (i alla fall delvis). Vi på FRåGA SYV rekommenderar kolla upp vad som krävs för särskild behörighet på utbildningens egen webbplats eller kontakta de som jobbar just på den utbildningen och fråga. Tack för dina synpunkter!
    • Oloph : Visst ändras behörigheter ofta, men nu har eran SYV gett ett svar som är nästintill felaktigt. Det finns i stort sett ingen, kanske ingen alls, civilingenjörsutbildning som kräver Ke2. Det gjorde det heller inte 2024, 2023, 2022, 2021, 2020, 20219, 2018, 2017, eller 2016. Tidigare, oklart. Era svar bör vara åtminstone någorlunda pålästa och uppdaterade.
    • Milla : Du har rätt. SYV Anna som gav det felaktiga svaret jobbar inte kvar på FRåGA SYV. Vi beklagar det inträffade och lovar att bättra oss! :) Som allmän studie- och yrkesvägledare förväntas man att ge detaljerade och 100%rätta svar om alla yrken och alla utbildningar! Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 olika yrken. Hur många utbildningar som finns vet jag inte ens hur man ska börja räkna på... Och vi på FråGA syv får svar om väldigt många olika yrken och väldigt många olika utbildningar. Det är inte konstigt att det kan bli fel ibland. Vi beklagar dock det inträffade och bekräftar att svenska civilingenjörsutbildningar kräver inom ämnet kemi, för särskild behörighet, kemi 1 (ej kemi2). Tack Oloph för dina synpunkter! Det uppskattas stort!
    Läs alla kommentarer