Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'betygssättningen' (10 st.)
-
F i muntligt prov?
Hej! Jag läser just nu Svenska 2 på Komvux och vi har bl.a 2 muntliga prov. Vad händer om man får F på båda muntliga proven? Det är alltså inte nationella utan endast "vanliga" muntliga prov. Kan jag få F på hela kursen trots...
Hej,betygssättningen är lärarens kompetens. Jag är SYV, studie- och yrkesvägledare och sätter inte några betyg och har inte fått utbildning i betygssättningen. Du får gärna... Läs hela svaret -
Komplettering på Komvux?
Hej! Om man går på Komvux / Lärvux och missar ett prov, på grund av till exempel sjukdom, har man då rätt till ett omprov eller en kompletterande uppgift för att bibehålla sitt betyg? Hur ser reglerna ut?
Hej,ingen kan förbjuda någon att bli sjuk ... men jag förstod inte vad du menade när du skrev "för att bibehålla sitt betyg" (om du ännu inte fått ngt betyg, då kan du ju... Läs hela svaret -
Lärare i engleska 6 komvux ?
Det är så här att jag läser eller kommer att läsa klart engelska 6 på Komvux, jag är godkänd i alla delar i nationella provet förutom Speaking-delen. Fick ett A i skrivning delen och ett B på läsförståelse, är...
Hej; som SYV har jag tyvärr ingen kompetens i betygssättningen. SYV-ar sätter inte betygen och lär sig inte inom sin utbildning om hur betygen sätts. Det är lärarens kompetens men jag kan... Läs hela svaret -
Får man F i slut betyg om man är 1 poäng ifrån E i np?
I ma3c nationella provet fick jag 14 och kravet för E är 15. Jag fick F i slutbetyget. kunde läraren ha gjort något för att få mig att klara den här kursen eftersom jag bara missade 1 poäng?
Hej!Som SYV sätter jag inga betyg och har inte lärt mig betygssättningen för att det ingår inte i mina arbetsuppgifter som SYV. Det är lärarens kompetens att... Läs hela svaret -
Vilka Rättigheter har man?
Hej om man anser att en lärare lagt fel slutbetyg i en kurs och vill klaga har man rättigheten till det? Även om det har gått en tid sedan betyget sattes. Hur ska jag gå tillväga. Och angående prövning i gymnasiet har alla elever i Sverige...
Hej,du får gärna kontakta skolverket - t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-52733200. Att ändra satt betyg (och speciella om det är ett godkänt betyg, E eller... Läs hela svaret -
Vad händer om man klarar en tenta men inte en uppgift?
Vi säger att jag läser en kurs där examinationen sker genom en tentamen och en inlämningsuppgift. Om jag då klarar tentan, men inte uppgiften, och det slutar med att jag får underkänt på kursen, måste jag då göra om både...
Hej,kan tyvärr inte svara på din fråga; detta på grund av att jag inte är lärare och sätter inte betyg, har inte kompetens i betygssättningen heller. Du... Läs hela svaret -
Räcker det att få godkänt på nationella prov matte 2b för att klara?
Hej jag går i 2an på gymnaiset i samhälls programet, jag fick nyss reda på att jag fick godkänt på nationella provet. Och alla har sagt sålänge man har godkänt i nationellan så klarar man av kursen, men jag har fått f på alla...
Hej,det är inte reglerat i detalj exakt hur betygssättningen bör ske i varje enskild kurs - så svarar skolverket; du kan själv ringa till skolverket och... Läs hela svaret -
svenska som andra språk 3?
hej! jag går sista året på naturvetenskapprogramet, och vi har haft gjort vår skriftliga prov på svenska 3 och fick resultatet, men tyvärr blev jag inte godkänd beroende på att jag hade stavfel, jag fick A i alla del prov som vi hade i kursen. Men...
Hej,du ställer en viktig och intressant fråga men som måste besvaras av din lärare i ämnet svenska som andraspråk. Jag kan hålla med dig om att det är lite märkligt att du fick A... Läs hela svaret -
F På Prov i Komvux men godkänt på högre nivå på alla delmoment?
Hej jag fick F på Np i komvux med ett poäng från godkänt, däremot hade vi uppgifter på alla delmoment där jag av 7 uppgifter fick A på 4 av de, jag fick 1 D och 2 E kan jag fortfarande få F i slutbetyg då jag presterat ganska bra...
Hej,kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV lär man sig inte betygssättningen. Läraren kan... Läs hela svaret -
Vad händer om man inte gör NP i gymnasiet?
Hej! Om man har fått A på alla prov i matematik och moderna språk, vad händer då om man är sjukanmäld/frånvarande under de nationella proven? Blir lärarna tvungna att gå på de andra proven då så att kursbetygen blir A,...
Hej,jag som SYV har inte kompetens i betygssättningen, men min erfarenhet (det som jag vet hände förut) säger att läraren i det fallet kan sätta F, icke-godkänt betyg. NP är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga