Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'högskolelärare' (36 st.)
-
Osociala yrken inom psykologi?
Hej! Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar, beteenden osv. Mina drömyrken har alltid varit som psykolog, inom rättspsykiatrin eller kriminalvården. Men har kommit fram till att jag är väldigt introvert och vet inte om jag vill satsa på...
Hej!Det finns flera yrken inom området beteendevetenskap och rättspsykologi där du kan utforska människors beteenden utan att behöva ha direkt patientkontakt.Här är några alternativ att... Läs hela svaret -
Tacksam om ni kan ge svar på frågan?
Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej! Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies. Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att...
Hej!Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså... Läs hela svaret -
Hur blir man filosof?
Hej, är det möjligt att bli en sådan filosof som man tänker sig Sokrates och Platon vara? Alltså att efter universitetsstudierna kan man sätta sig och försöka tolka samt lösa olika dilemman eller "case" utifrån olika teorier....
Hejsan, givetvis kan man filosofera hur mycket man vill, men frågan är om man vill ha betalt (få lön) eller om man filosoferar på sin fritid? Man kan ha filosofi som Hobby (utöva på fritiden).... Läs hela svaret -
Spelar det någon roll om man får G eller VG?
Hej jag förskollärare programmet och funderar över om det spelar någon roll om jag får G eller VG?
Hej Lia,i de flesta fall spelar det ingen roll om man får högre än godkänt i en högskolekurs. Det viktigaste är att få godkänt och ej U, underkänt. Men om man efter... Läs hela svaret -
Apotekare men plugga vidare?
Hej! Jag undrar om man pluggar till apotekare (5 år och en halv år praktik) kan man sedan läsa till master? Finns det ens master för apotekare? Hur många år tar det då och vad kan man sedan jobba med om man har en master inom apotekare? Vad blir...
Hej S,utbildning till apotekare, i Sverige, är forskningsförberedande; man läser i fem år på heltid och inom utbildningen brukar även genomgå sammanlagt 6-månaders VFU,... Läs hela svaret -
Theology, MA & PhD, Job Opportunities?
Hi I need to know the futuristic job opportunities for studying Theology in master & PhD. Where I can apply for a job & how much I can earn?
Hej Dariush!Vår bedömning är att det i Sverige svårt att få jobb om man utbildar sig till en Teolog. Med masterexamen och efterföljande forskarutbildning kan du till exempel sikta på... Läs hela svaret -
Yrkeshögskolaexamen ?
Hej! Jag har tänkt plugga systemutvecklare i en yrkeshögskola, men jag undrar om en yrkeshögskola examen är värt mer eller mindre än från en högskola/universitet? Vad för nackdelar och fördelar finns det mellan att läsa på en...
Hej C!Högskole-universitetsutbildningar är mer teoretiska, än yrkeshögskoleutbildningar; högskoleutb.är oftast längre och bredare men inte inriktade på de specifika "avdelningar" inom... Läs hela svaret -
Forskarutbildning inom språk eller litteraturvetenskap?
Hej, Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med forskning inom litteraturvetenskap eller språk i framtiden och har några frågor. Är det många av de som söker doktorandtjänst inom dessa ämnen som blir anställda? Eftersom språk och...
Hej!de som har avklarat forskarutbildning bedriver forskning och också kan undervisa på lärosätena i "sina ämnen". Med lärosätena menar jag i detta... Läs hela svaret -
hur blir man adjunkt?
Hej, jag undrar hur man blir adjunkt? Jag har kandidatexamen inom statsvetenskap och studerar på masternivå inom organisation och ledning Behöver jag läsa några pedagogiska kurser för att få jobbet?
Hej Mona!Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt... Läs hela svaret -
Hur många delkurser behöver man klara för att få godkänt på kursen?
Hejsan, jag går första terminen på universitet och läser en 30 poängs kurs i engelska. Den består av 5 delkurser varav 3 är 7,5 poäng var, en är 5,5, och en är 2 poäng. Min fråga är hur många av dessa poäng man...
Det är tyvärr ingen fråga vi kan svara på. Syv sätter inte betygen. Fråga din lärare i kursen. Hen kommer sätta betyg och kan säkert svara på din fråga. Gör annars ditt bästa i varje delikts och lycka till! -
Uppsats A-C på högskolan?
Hej, Jag har en generell fråga om uppsatserna på högskolan. Vad är en A uppsats, B uppsats och C uppsats samt vad är skillnaden mellan dom vad gäller antal sidor, innehåll/struktur och fördjupningsnivå? Med vänlig hälsning Emanuel...
Hej!jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på institutionerna på lärosätena - alltså på högskolor och universitet, men de kan hänvisa till lärare i... Läs hela svaret -
Vad kan man arbeta med om man är förskollärare, inte förskola?
Vad kan man arbeta med, förutom på skola/ förskola, om man har en förskoleutbildning? Jag skulle vilja prova något nytt
Hej Anna!Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är... Läs hela svaret -
Vilket program ska man ta?
Jag undrar vilket program man ska söka för att senare få chansen till att kunna forska om hedersrelaterat våld? Forska och sedan undervisa i det på högskolenivå? Ska man välja lärarutbildningen eller socionom? Tack snälla!
Hej! vi fick nu svar från ett av de svenska lärosäten, från en studievägledare där. Var god läs hennes svar, nedan:... många som forskar inom området våld eller liknande har en... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Hur lätt är matematiken som Civilekonom?
Hej! Jag läser just nu det tredje året inom naturvetenskapsprogrammet. Inom programmets gång har jag gillat matematiken och snart avslutar jag Matte 4. Jag har tänkt i ett tag nu att bli en civilekonom på grund av matten, men insett nu efter att ha sökt lite...
Hej!Ta kontakt med de som jobbar på civilekonomprogrammet; det kan t.ex finnas studerandeambassadörer som själva är studerande på det programmet, och som har praktisk erfarenhet (vet exakt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga