Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'gamla kurser' (12 st.)
-
Behöver plugga upp två ämnen som inte erbjuds av komvux, vad göra?
Hej! Jag läser nu upp mina betyg från gymnasiet för att kunna söka in till högskolan. Två kurser jag hade i gymnasiet som jag tänkt läsa upp finns inte att läsa upp på komvux, de kurserna är helt borttagna. Det är...
Hej Emma,om kurserna inte nämns i Tabellen för utbyteskomplettering, då finns det inte några "motsvarande" nya kurser och då kan man inte höja... Läs hela svaret -
Motsvarar gårdagens engelska kod 603000 från 1986 dagens engelska B ?
En kurs i programmering (DA2005) på universitetet kräver särskild behörighet "engelska B" I avgångsbetyget från 4-årig teknisk gymnasielinje från 1986 läster jag "Engelska kod...
Hej T,i Universitet- och högskolerådets Bedömningshandbok läser man följande om äldre kurser som skulle - för Särskild behörighet - motsvara... Läs hela svaret -
Förskollärare behörighet?
Hej! Jag tog studenten för 16 år sedan. Jag har kollat på att vidareutbilda mig nu och funderar på förskollärare. Funderar lite om behörighets kraven. Det står ju Natur/Samhäll eller Natur/Samhäll/Eng 6. Jag har Natur och Samhäll....
Hej Hanna, om det står att Engelska 6 ingår i behörighet till en högskoleutbildning, då måste man skaffa sig godkänt betyg i eng 6, annars är man inte behörig.Högskola kan inte... Läs hela svaret -
Fysioterapeut - plugga meritkurser privat?
Hej! Jag vill gärna komma in på fysioterapeut programmet. Mitt snitt ligger någonstans runt 17-18 men behöver höjas ytterligare för att ens kunna ha en chans att ta sig in. Jag gör högskoleproven vid varje tillfälle men känner att när...
Hej Emelie, tyvärr blir det inte alls aktuellt för dig. Jag ska förklara: Meritpoängen enligt "områderskurserna" har de personer som redan har betygen i de "gamla kurserna" som till exempel... Läs hela svaret -
Slutbetyg 2020?
Hej, Jag har en fråga angående slutbetyg, vad jag förstår kan man inte få ett sådant utskrivet f.o.m 2020, det står även att i en gymasieexamen så "får enbart nya gymnasiekurser (Gy2011) ingå". Innebär det att om man har till ex Matematik A eller Kemi A, kan dessa då inte ingå efter 2020? ...
Hej David,som reglerna är fastställda nu - så får man ta ut Slutbetyg fram till 1 juli 2020. Den möjligheten förlängdes förut... det fanns tidigare "dead-lines", men sedan blev det förlängd.... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande läsa upp följande betyg genom särskild prövning?
Hej! Kan man fortfarande läsa upp följande betyg genom särskild prövning? Datorkunskap Projektarbete (Gymnasiearbete som det också heter, tog studenten 2012) Rättskunskap (var ett individuellt val) Om inte, kan man ersätta de med något?
Hejsan, det är endast kurser som finns i Tabellen för utbyteskomplettering>>> som man kan Iäsa upp. Tyvärr så kan inte jag se att någon av de... Läs hela svaret -
Vilka kurser motsvarar Samhällskunskap A och Mediekommunikation A?
Hej! Jag har slutbetyg och vill göra prövningar i Samhällskunskap A och Mediekommunikation A. Vilka kurser motsvarar dem? En fråga till: Jag tänker ansöka ett högskoleprogram som har Mediekommunikation A som en områdeskurs, om jag gör prövning i denna kurs, förlorar jag min meritpoäng då?
Hej Irina, tabell för utbyteskomplettering kan du se här>>> motsvarande kurser är -
Hur kan jag öka min meritpoäng?
Hej! jag undrar vad som är bäst att läsa för att öka min poäng från gymnasiet. Jag tror inte att jag har full meritpoäng eftersom jag aldrig läste moderna språk högre än italienska 1. Jag har läst Engelska C. Den utbildningen jag är intresserad av har matte 4 som behörighetskrav.. så får...
Hej Sofia, Se sjäIv i en tabeII för utbyteskompIettering>> att Programmering A inte nämns, viIket betyder att det inte finns någon "motsvarande kurs" och man kan därför inte Iäsa upp... Läs hela svaret -
Hur fungerar systemen?
Hej! Jag håller på att göra prövningar i det gamla system innan 30 juni. Jag känner att jag inte hinner riktigt och vill göra matte kursen (prövning) i det nys systemet. Vad är det för skillnad på kritterna på matte A och matte 1 b? Hur mycket svårare är det få ett A mot MVG?
Hej Anton! Se om du kan göra Prövning i matte 1a (i stället för 1b). 1a är en lite lättare kurs och sannolikheten är högre att man får högre betyg. det borde inte bara svårare... Läs hela svaret -
Områdesbehörighet, bland gy00 och vux12?
När man söker ett högskoleprogram med särskild behörig, i det här fallet förskolelärare, kan man blanda gy00-kurser och vux12-kurser i områdesbehörighet? I områdesbehörighet 6a, funkar Na A, Sam A och Engelska 6? För A6 saknas sam 1a2 och na 1a2.
Hej Hanna! För att kunna svara på din fråga behövs det mer information. Är det Slutbetyg du har och från vilket år? Angående behörighet i Naturkunskap, så... Läs hela svaret -
Prövning i nya kurser som motsvarar de gamla?
Hej Nu till hösten då man inte kan längre göra prövningar i gamla kurser, så undrar jag om jag skulle vilja göra en prövning i t.ex. MA A/B/C där jag fick G, så kan jag då göra en prövning i MA 1/2/3 för att få ett högre betyg i motsvarande gamla kurser? Samt om jag gör en prövning kommer...
Hej Kalle! I självaste dokumentet "Slutbetyget" kommer det inte att ändras någonting, men om du får högre betyg i en Motsvarande kurs, t.ex i Matte 1 - då räknas betyget i... Läs hela svaret -
Vad motsvarar spanska A och B för steg?
Hejsan! Jag har läst spanska som C-språk, spanska A och spanska B, i gymnasiet. Vad motsvarar det för steg?
Hej Mimmi! Dina betyg i Spanska motsvarar steg 1 och 2. Du är alltså behörig att läsa Moderna språk (spanska) 3. Om du vill göra Prövning, behöver du inte uppvisa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga