Fia
    Hej jag undrar över vilken matematik kurs jag ska välja för att kunna söka till antingen sjuksköterska röntgensjuksköterska tandhygienist eller arbetsterapeut. Jag läste in gymnasiet på komvux distans och blev klar år 2012. Jag har matematik A men saknar B kursen. Tänkte söka matematik B till våren men är osäker på om det är matematik 2a eller 2 b som jag ska söka. tacksam för svar mvh

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Fia,
    Du behöver skaffa dig godkänt betyg antingen i Matematik 2a, 2b eller 2c - vilket som... Du blir "lika behörig" med betyg i en av de kurserna, men
    det är lättare att få högre betyg i matematik 2a. Därför brukar personer i din situation välja läsa Matematik 2a.
    2b - är mer inriktad på Ekonomi
    och 2c - mer inriktad på Naturvetenskap.
    Du kan läsa om de "nya" gymnasiala kurser på Fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet