Nathalie
    Jag har en fråga gällande antagning till högskolor. Jag har ett slutbetyg från 2012, men har läst till bl.a. Matematik 2b och Engelska 7, för behörighet och extra meritpoäng på Komvux. Mitt första val är främst att söka in på Socionomprogrammet och där behövs just Matematik 2b, men min stora fråga är om jag nu väljer att söka in till något annat program, som inte kräver Matematik 2b som behörighet för att komma in, kommer jag fortfarande söka in Urvalsgrupp II då eller söker jag i både urvalsgrupp- I och II då? För som jag vet just nu så söker jag bara i urvalsgrupp II för socionomprogrammet pga behörighetskraven som jag fick lägga till nu senare med hjälp av komvux.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, du har rätt. I fall du söker till en utbildning, till vilken du är behörig utan kompletteringar, det är som om du aldrig har kompletterat och du prövas i BI. Till samma utbildning prövas du med högre meritvärde i BII där dina kompletteringar räknas in, men då räknas det in bara de av dina kompletterande betyg som höjer ditt meritvärde.

    mvh Mikael SYV