Olle2312

    Hej, jag bor utomlands och gör Utländsk gymnasieutbildning. Jag har möjligheten att ta prov i svenska som kommer från utländska skolsystemet. Kan betyget jag får från det provet svensk grundläggande behörighet? Provet är för personer med svenska som modersmål, så jag är flytande på svenska, jag måste bara visa det. Tillåter utländsk prov på svenska det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vet inte exakt vilket prov du menar... För grundläggande behörighet (vad gäller svenska) behöver sökande med utländska gymnasiebetyg få godkänt betyg i en svensk kurs som heter Svenska 3 (eller i en motsvarande kurs som heter Svenska som andraspråk 3) eller få godkänt resultat på TiSUS-testet. Om TiSUS-testet läs gärna på su.se/tisus/om-tisus
    Fler hänvisningar/lästips:
    uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning

    Studie- och yrkesvägledare