A20

    Hej, Jag läser natur och har läst persiska 1,2,3 och jag har A i de. Jag har ansökt till tandläkarprogrammet men tyvärr kommer mina utökade kurser inte att räknas med. Jag undrar om jag kan byta ut ett betyg från modersmål med samhällskunskap 1b? Eftersom jag har fått ett B !

    • Milla : Med "natur" menar du Naturvetenskapsprogrammet eller Naturbruksprogrammet?
    • A20 : Naturvetenskapsprogrammet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs i Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet (och i komvux-examen mot Naturvetenskap-Teknik också); en obligatorisk kurs kan inte bli U-kurs (utökat program); en obligatorisk kurs är alltid en "vanlig kurs", ej U-kurs. Du får gärna kika på Programplan för NA>> Inom 2500 "vanliga poäng" (ej Utökat) bör alla kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen + alla kurser som står under Programgemensamma ämnen + alla kurser inom En av Nationella inriktningar + tillräckligt antal poäng Programfördjupningar + 200poäng vilka kurser som helst (Individuellt val) + Gymnasiearbete, 100p. finnas med. De kurser som inte får plats inom 2500p.är U-kurser (utökat program).
    Skolverkets rekommendationer säger följande: att du som elev får läsa utökat program beslutar rektorn om och i rektorns beslut bör på förhand, innan kursen börjar, framgå att just den här kursen kommer läsas som U-kurs; skolverket avråder skolorna från att i efterhand ändra plats på U-kurserna och övriga (vanliga) kurser. Hur din skola gör (om den går emot skolverkets rekommendationer) kan inte jag veta... Prata med SYV-en på din skola. SYV på din skola vet att Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på din utbildning och med det inte får i examensbeviset markeras med "U".

    Studie- och yrkesvägledare
    • A20 : Tack!
    • A20 : Jag har läst de som individuella val, kommer det räknas med i jämförelsetal då?
    • Milla : Kurserna i "avdelningen" individuellt val, 200 poäng, är vanliga kurser, ej U-kurser; betygen i de kurserna räknas in i elevens snitt/jämförelsetal.
    • Milla :

      Jag undrar en sak: du i din fråga uppgav att du fick A i följande kurser persiska 1,2,3, är det MODERNA SPRÅK (persiska) 1, 2 och 3 som du har betygen i? I så fall kommer betyget i moderna språk 3 räknas in även om kursen är utökad (U-markerad i ditt examensbevis); detta på grund av att den kursen ger meritpoäng. Du vinner därför på att ha kurserna Persiska 1 och 2 inom individuellt val och Persiska 3 som U-kurs (utökat). Inom individuellt val finns plats för endast 200poäng. Varje språkkurs är på 100poäng. Det får alltså plats med 2 st.språkkurser inom individuellt val. Den tredje kursen får inte plats där. Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

    • A20 :

      Min skola erbjuder inte modersmål som ett moderntspråk! Alltså kurskoden är MOEFAS03

    • Milla : Det är alltså kurserna i ämnet Modersmål som du har A-betygen i? Kurserna i ämnet modersmål ger inte några meritpoäng. Kurserna i ämnet modersmål som U-kurserna (betyg i dem) räknas inte in i elevens snitt/jämförelsetal. Inom Individuellt val finns plats för 200poäng, 2 kurser. Kanske kan du ha en tredje kurs som programfördjupning i stället för ngn annan kurs i vilken du har lägre betyg? Prata med SYV-en på din skola.
    • A20 : Jag tänkte det är bäst om jag har engelska 7 och matte 5 som ”U” eftersom de ger meritpoäng, därefter kan jag ha modersmål 1 och 2 som individuella val så det kan räknas med i jämförelsetal! Vad tycker du?
    • Milla : Det är inte upp till mig hur ditt examensbevis kommer att se ut. Det är ytterst upp till rektorn på din gymnasieskola. Ofta samråder rektorn med SYV-en på din gymnasieskola; de bestämmer ofta tillsammans (kring innehåll i elevernas examensbevis). Men eftersom du frågar så kan jag uttrycka min åsikt om vilket upplägg som ger högst meritvärde. Så här är det: Alla obligatoriska kurser måste finnas med som vanliga, ej U-kurser. "utrymme" att fixa-trixa finns inom programfördjupningar, individuella val och u-kurser. Att du som individuellt val tar in 2 kurser i modersmål i vilka du har A, är smart (då räknas de betygen in). Vidare kan man titta på vilka kurser som du har som programfördjupning... om ngn av de kurserna har du lägre betyg på, så kanske du kan ha Modersmåls-kursen (den tredje av dem) som programfördjupnade kurs och den som idag är programfördjupande kurs (med lägre betyg) blir U-kurs och då räknas inte det betyget in; i stället räknas A i modersmålskursen... Hur kan man ha modersmålskursen som programfördjupning? Jo, kurserna i ämnena modersmål och moderna språk får vara programfördjupande (det är i alla fall den tolkning jag gör); Moderna språk får läsas som programfördjupning på ditt program och skolverket säger att i stället för moderna språk får eleverna läsa modersmål (om det är ett annat språk än svenska). Och på samma sätt - den obligatoriska kurser i ämnet Moderna språk som på ditt program finns under "programgemensamt" bör kunna ersättas av en kurs i modersmål - jag vet inte hur högt betyg du har i den kursen... så du får gärna ta och diskutera detta med SYV-en på din skola; hen kan reglerna; men om din skola följer skolverkets rekommendationer och inte ändrar i efterhand i syfte att fixa fram högsta meritvärde för eleverna, då är det redan, på förhand, innan du ens påbörjade läsa dina kurser, var bestämt hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    • A20 : Tack så mycket för din hjälp.
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer