Hej Marcus,

    en myndig elev kan skriva ut sig från en skola genom att skriva under med sitt Underskrift begäran om att få sluta (utskrivningsblankett).

    Har du tänkt igenom ditt beslut? Varför vill du skriva ut dig? Vad ska du göra i stället?

    Ring eller maila rektor och be om tid då ni träffas och du undertecknar i så fall "utskrivningsblankett". Själva "utskrivningsproceduren" kan gå väldigt fort, på några få minuter. Men sedan har du i så fall ingen studieplats. Vad är dina planer? Har du redan fått jobb? Har du kommit in på en folkhögskoleutbildning eller vad ska du göra?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack , det är så att jag har bytt skola till en annan med samma program. Ska träffa den nya skolans syv idag och prata igenom detta och lämna papper, men plats finns sa hon. Men det svåraste är utskrivningen från den gamla skolan, känns fel att komma dit och bara skriva ut sig och lämna skolan? Alla kommer undra haha
    • Anna : Den nya skolan kommer hjälpa dig att byta. Om du kommer överens om syv-en på en nya skolan om hur din studieplan kommer att se ut - och rektor på den nya skolan fattar beslut att skriva in dig, kommer den nya skola hjälpa dig att avsluta dina studier på den "gamla" skolan. Det är inte säkert du i så fall behöver åka till din gamla skolan.
    • : Ah tack Anna. Har snackat med rektorn på programmet och han sa att plats finns här. Så han kontakta syven och ska träffa henne idag med papper och allt. Är jätte glad och förväntansfull!
    • Julia : Att plats finns är bra! Nu är fråganom det går att få ihop dina kurser med de kurser som den nya skola kan erbjuda - på så sätt att du uppnår kraven för GYMNASIEEXAMEN. Vi hoppas det går bra! Men skriv inte ut dig från din nuvarande skola innan du garanterat vet att du kan börja på en ny skola! :) Vi håller tummarna!
    • : klara de! Kom in på skolan. Men syven sa att hon ska ringa skolan om utskrivning och att ja oxå ska det, men hur ? Fett nervöst. Hur är det att komma som ny elev i åk2? Vet eleverna om att jag kommer för vill inte gå ensam hela dagarna.
    • Anna : Det kan kännas olika för elever att komma in som ny elev in i åk2. Det kan finnas flera elever som kommer som nya i din klass. Men även om du blir ensam, så vill du ju byta, eller hur? Om du inte vill byta, kan du stanna på din "gamla" skola. Du har ett val här. Jag förstår att det kan vara svårt att välja - då du är ej säker på om vilket val som är rätt för dig. Prata med SYV-ar på din gamla och på din nya skola... det kan du göra, om du vill. Prata med lärare och andra personer som känner dig - framförallt med dina föräldrar/vårdnadshavare. De känner dig och vill ditt bästa, de kan därför ge de bästa råden! Lycka till! :)
    • : Är hunda, vill byta! Inget snack om den saken, men undrade mest hur de är när man kommer in som ny i åk 2? Det flesta känner varandra sen 1 år tillbaka. Hoppas ingen mobbing sker
    • Anna : Att folk känner varandra behöver inte alltid innebära att de är vänner. De kan ha olösta konflikter sins-emellan... och du är inte ovän med någon sedan förra året. :) Se det som en fördel! kanske kan du be att få träffa klasslärare/mentor INNAN skolåret börjar och be om råd/tips och beskrivning av situationen i klassen; hen kan kanske berätta för dig hur det ligger till med olika grupper inom klassen och ge dig "allmänna råd".
    • : Sant, Aa ska lösa detta. Skönt att få byta skola, tack för all hjälp! Ska bara köra på! Tror du läraren vet at tjat är ny nu? Mötte bara syven idag nämligen, de kanske informerar klassen? De första dagarna brukar ju vara lugnt,! Det där med utskrivningen,, man får inte vara inskriven på två skolor samtidigt?
    • Anna : Det är endast en gymnasieskola som "samtidigt" får pengar för att ge dig undervisning. Den skola som faktiskt ger dig undervisning kommer att se till att du är inskriven hos dem, för att inte mista några pengar. Då kommer de också se till att du är utskriven från den"gamla" skolan. Det handlar, alltså, om bidrag som skolan får för att ge dig undervisning - det är därför eleven ej kan vara inskriven i två skolor samtidigt.
    • : Ah förstår! Lagomt nervös för skolan, men ska ta de lugnt!
    • Anna : Bra! Ta det lugnt! vi håller tummarna! :)
    Läs alla kommentarer