Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'prioritet' (5 st.)
-
Prioritering mellan olika YH skolor?
Jag vill söka flera program på olika skolor, prioriteras mina val för varje enskild skola eller alla skolor samtidigt? Hur fungerar prioriteringen i helhet?
Hej, du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och till var och en av dem - i första hand. Detta eftersom antagningen görs av varje yrkeshögskola, och inte centralt. Om den... Läs hela svaret -
Hoppa av Komvux kurs?
Hej, Är av behov av att avbryta en komvux kurs pga privata anledningar. Läser idag på Hermods Göteborg, kommer ett avhopp påverka mina möjligheter att studera denna kurs i senare tillfälle?
Hej Jonathan,komvux har begränsade resurser och måste prioritera - alla som söker utbildningsplats kan tyvärr inte få den. De som hoppar av påbörjade kurser brukar prioriteras lägre än de... Läs hela svaret -
Hur påverkas jag av ett f?
Jag undrar hur ett f kommer att påverka möjligheten till framtida studier. Kommer troligen få f i kursen matte 4 (som inte är ett krav för den utbildning jag tänkt läsa). Har inte f i några andra kurser, men undrar hur detta kommer att påverka...
Hej Tea,till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man - i betygsgrupper - med meritvärde som är en Siffra: summan av jämförelsetalet + ev.meritpoängen. Ingen tittar på vilka betyg som... Läs hela svaret -
Gymnasieintagningen?
Hej! Jag ska söka in till ett ganska populärt gymnasium och jag är lite rädd att dem inte tar in mig. Jag undrar ifall de är mer folk som söker än vad dem tar in, antar dem de som har högst betyg? Eller på måfå? Eller dem som...
Hej,av alla sökande till gymnasiet som sökte i tid - alltså t o m sista dagen i Omvalsperioden, sorteras för bort de som är obehöriga, och sedan skapas en lista i vilken sökande rangordnas enligt hur... Läs hela svaret -
Hur är det med rangordningen under antagning?
Hej! Om jag lägger program på detta vis: 1. Program 1 2. Program 2 3. Program 3 4. Program 4 5. Program 5 Låt oss säga att jag inte har nog med meriter att bli antagen till Program 1-4. Då blir jag alltså reserv till 1-4 och antagen till 5? Gör det någon skillnad att jag satte den...
Nej, AIex, de som satte "program 5" som prioritet ett har Inte ett högre prioritet än dig som satte den på frioretet 5. Undantag: om man söker i AU-urvaIsgruppen (aIternativt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga