Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'lokala regler' (6 st.)
-
Hur bygger man sig egna kandidat?
Hej, jag har för tillfället en kandidatexamen inom beteendevetenskap på 180 HP. Jag vill studera kriminologi kurser, alltså kriminologi 1,2,3 som är 30 HP per respektive kurs. Efter jag läst dessa motsvarande 90 HP kan man då skriva examensarbete inom...
Hej!Du behöver få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen; detta för att lärosätena kan (inom ramen för kandidatexamen) bestämma mycket lokalt, på sitt eget lärosäte. -
Antagning till Handelshögskolan i Stockholm och antagning?
Hej, Jag är intresserad av att söka till Handelshögskolans kandidatprogram Business & Economics efter att jag tagit min juristexamen 2026/2027. På deras hemsida står det att från och med 2025 börjar meritpoäng tillämpas i beräkningen av...
Hejsan,HHS är en "Speciell" högskola, ej statlig. HHS bestämmer sina egna regler (inte helt och hållet men till stor del...). De kan ändra sig "när... Läs hela svaret -
hur länge kan man stå som reserv?
Jag står på plats 6 på en yrkeshögskole utbildning. Jag undrar hur länge in i utbildningen finns det chans att komma in?
Hej,du måste fråga personal just på den yrkeshögskoleutbildningen till vilken du står som reserv. Jag känner inte till några generella svar på din fråga. Min gissning... Läs hela svaret -
ojämnt antal högeskolepoäng för kandidatexamen?
Hej. Det är så att jag ska ansöka om examensbeviset snart och jag har 182hp och en kandidatexamen är på 180hp. Det är så att om jag tar bort en kurs kommer jag få 177.5HP och då kan jag inte få examensbevis. Hur fungerar det då?...
Hej Kalle,precis som Valentina skriver i kommentaren till din fråga, så måste du fråga studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Tänk... Läs hela svaret -
Prövning på Komvux?
Hej, Hur många prövningar får man göra på komvux och gäller det densamma i alla kommuner i Sverige?
Hej Veronica,det finns, enl. vad vi på FRåGA SYV vet, inga centrala/generella bestämmelser ang. antal prövningar, det är "inte reglerat", som det brukar heta. Och då får varje ställe som... Läs hela svaret -
Byta program på högskola?
Jag undrar hur system fungerar när man vill byta inriktning på sitt program. Mellan teremin 2-5 kan man gå till kontoret på var universitet och be att få ända sitt program och sin examen, kandidat till forskare, högskoleingenjör till civilingenjör. Ifall man vill byta från högskoleingenjör...
Hej Hans, du skriver tyvärr inte vilket universitet du läser på. Det är inte några "generella regler" som styr vilken blankett man ska fylla om man önskar byte av program på sitt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga