Hej L,
    Socialpedagog >>> kan kallas också för Behandlingsassistent >> eller Behandlingspedagog >>. För att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Yrkeshögskoleutbidlning på två år eller en treårig akademisk utbildning (på Socialpedagogiska programmet) som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.
    I vissa fall söker arbetsgivare en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra för en behandlingspedagog att söka dessa tjänster.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH SOCIALPEDAGOG
    Båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning.

    Socialpedagog finns, som sagt, både som yrkeshögskoleutbildning men även som en högskoleutbildning; högskoleutbildning är mer omfattande. Socionomutbildning (socionomprogrammet = 3,5 års studier på heltid på högskolenivå) kan också vara en utgångspunkt för ett arbete som socialpedagog eller behandlingspedagog.

    Kika gärna på yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog - yrkeshögskoleutbildningar till socialpedagog är 2-åriga heltidsutbildningar (som kan finnas på distans, men eftersom man läser på Heltid, kan det bli svårt att kombinera med arbete).
    >>>Yrkeshögskoleutbildning till Stöd-pedagog kan, däremot, finnas som en halvtidsutbildning - som kan lättare kombineras med arbete.

    Om du vill läsa på högskolenivå - kika på ju.se/kurser- verkar vara "bunden" dvs ej på distans, men kontakta studievägledare på den institutionen där kursen ges för att, förhoppningsvis, få tips på vilka kurser som finns att läsa på distans.
    För att få ut kandidatexamen med huvudämne Socialpedagogik, behöver du läsa i minst 3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid och det i bästa fall, om resten i kandidatexamen kan tas in av de högskolekurser i vilka du redan har godkända betyg. Troligtvis behöver du läsa mer - 4 terminer (2 år) på heltid, men det blir också lite upp till det lärosäte där du sedan vill läsa din "kandidatkurs" (det är rätt mycket varje lärosäte som får bestämma själv).

    Du får välja: antingen hitta ett program som du "egentligen" vill läsa - på www.studera.nu eller på www.antagning.se - och se sedan vilka kurser som ingår i den och försök sedan hitta de kurser som fristående kurser
    eller
    boka tid hos en studievägledare på den insittutionen där relevanta utbildningar ges.
    Ännu ett alternativ är att söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - och/eller söka fristående kurser med namnet "socialpedagogik" på högskolenivå och se sen vart det leder.

    OBS! man får se upp med "distans" för att Obligatoriska träffar kan ingå. Det finns "distans Utan obligatoriska träffar" som en studieform, men utbildningsutbud inom den brukar vara mycket begränsat.