Adam
    Hej!
    Jag är 20, snart 21 år gammal och jag har cirka 14 ämnen jag har F på från hela min tid i gymnasiet. Jag hade inte svårt för skolan utan jag var knappt där. Jag vill jätte gärna fixa mina misstag och sedan även plugga på universitet. Jag har försökt köra en kurs åt gången på komvux men det funkar inte för mig. Jag undrar om det finns någon utbildning man kan göra i ett år till exempel så att jag kan få gymnasiebehörighet, eller är komvux det enda alternativet för mig om jag nånsin skulle vilja plugga vidare? Vad för val har jag?

    Vänliga hälsningar,
    Adam.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    om du vill plugga vidare på universitet, finns det flera olika alternativ, ex. finns det möjlighet att bli behörig via Reell kompetens - om du skaffar dig minst 3-årig arbetslivserfarenhet (på minst halvtid, som du får efter det att du fyllde 19 år) kan du få Grundläggande behörighet till högskola med endast några få godkända betyg. Du kan i så fall bli antagen till högskoleutbildningar där det finns tomma platser eller så får du göra Högskoleprovet för att konkurrera om studieplats i HP-urvalet.

    Andra alternativ
    På komvux bör man kunna läsa på heltid och ibland även lite snabbare än så. Prata med SYV på komvux.

    Folkhögskolorna har Allmänna linjer. Som regel tar det 3 år att läsa för att få behörighet till högskola, men om du har vissa förkunskaper + är motiverad och "ligger i" och läser på - kan du bli klar snabbare, t o m på ett år.

    Yrkeshögskola - yh kan ta in obehöriga. du kan söka många olika yh-utbildningar och det är inte omöjigt att du kan bli antagen. Se hela utbudet på www.yhguiden.se