Sandra
    Hej!
    Jag har för tillfället 16,43 i merit när de kommer till BI. Jag läser nu till Matematik 4 och Naturkunskap 2 på komux för att öka min merit samt öka min behörighet inför högskolan!

    Som jag har förståt de så kommer de meriten jag får under komvuv räknas in i BII under natagninen men den meriten från komvux kommer även höja min allmäna merit, har jag fel där? I samband med detta så undrar jag vad som händer om jag tex får F i Naturkunskap, vad händer då med min merit i BI?

    Förutom detta så undrar jag också varför en del program sänker ens merit i BI? Har detta och göra med att de plockar bort den merit som räknas med i ''behörighet'' för just de programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det går inte genom studier på komvux efter det att man på gymnasiet fick ut examensbevis, försämra sina chanser att komma in på högskoleutbildning. I ditt fall - om kursen Naturkunskap 2 ej krävs för särskild behörighet, kommer inte den kursen räknas in, över huvudet taget, oavsett vilket betyg du får. Om kursen krävs för särskild behörighet, t.ex krävs nk2 inför sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut-, optiker-, fysioterapeut och djursjukskötarprogrammen - då måste man ha godkänt betyg i den kursen; och betyget räknas in i jmf-talet/snittet.
    Matematik 4 krävs inom särskild behörighet till ex. till läkarprogrammet, veterinär-, civilingenjör
    I betygsgrupper BI och BII konkurrerar man med meritvärde. Har man ej godkänt betyg i matte 4 är man obehörig till de programmen där matte 4 krävs. Om du söker till ett program där matte 4 ej krävs och får på komvux, efter det att du på gymnasiet fick ut examensbevis, F i betyg, så kommer det bli som om du ej läste kursen - betyget räknas inte med. Om du får godkänt betyg eller högre... då kommer kursen räknas in endast om betyget höjer ditt meritvärde och det gör det om du kan få meritpoäng för matte 4. Kan du få meritp.för matte 4? - Svar: det beror på; max meritp. är 2,5 och om du redan genom andra kurser har max, kan du inte få mer... men även i detta fallet kan betyget i matte 4 höja ditt meritvärde men endast om det betyget blir högre än ditt jämförelsetal som du hade innan du läste matte 4; detta pga matte 4 ger "i princip" meritpoäng och även om den kan inte för just dig ge meritpoäng, så får antagning.se räkna in det betyget men antagning.se kommer göra det endast om det kommer höja ditt meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen/extrapoängen. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal = meritvärde.
    Jämförelsetal = snittbetyget från de kurserna som räknas med.
    Vilka kurser räknas med? - Det kan bli rätt komplicerat att förklara alla de olika situationerna som kan uppstå.
    Antagning.se är experter på att räkna fram meritvärde. Så, man kan lita på de uträkningar som antagning.se gör.
    **********
    Vilka kurser som ger merit/extra-poäng? Läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Eng 7 och moderna språk 4 krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning, därför ger de kurserna alltid meritpoäng ( + 1.0 per kurs). Mod.språk 3 kan krävas för särskild behörighet och i så fall inte ger meritpoäng. Mattekurserna ger meritpoäng när de inte krävs för särskild behörighet - med början på matte 2.
    Söker man med samma betyg högskoleutb., som kräver olika kurser för särskild behörighet, då finns risken att man till vissa alternativ får lägre antal meritpoäng och på så sätt också lägre meritvärde.

    Reglerna är ganska komplicerade.
    Men den saken är säker: om du redan har examensbevis kan du inte genom komvux-kurser försämra dina chanser. Försök få så höga betyg i alla kurser du läser. Prata med SYV på komvux om du blir osäker på vilka kurser du behöver eller kan läsa.

    • :

      Hej igen! Tack för ofattbara beskrivande svaret! Detta är minst sagt komplicerat men vill bara dubbelkolla. Jag ligger på 16,43 i merit, läste matte 3 och engelska 7 och fick därav 2,0 i merit från de. De jag hade tänkt söka är jag inte i behov av varken matematik 4 eller naturkunskap.

      Om vi utgår från att jag får minst B i naturkunskap och E i matematik, så höjer detta troligen inte min allmänna merit? Räknas de jag får där inte alls in i antagningen? Som jag uppfattade de från dig så kommer min merit Endast höjas om naturkunskap och matte meriten blir högre än jämförelsetalet som jag hade innan matte 4 och naturkunskap?

      Sista frågan är då om de lönar sig för mig att läsa till dessa två kurser på komvux om de programmen jag tänkt söka är inte i behov av dessa? Ger de mig inget alls när de kommer till antagning även om jag skulle snitta högt i dem? Eller högt i en och lägre i den andra?

      Tack på förhand!

    • Milla : Kurser i naturkunskap ger inte meritpoäng, därför kommer inte betygen i kurser inom ämnet naturkunskap påverka (räknas in) alls, - alltså endast om du i ditt examensbevis har kursen med lägre betyg och får Högre betyg i Samma kurs, då räknas upp ditt jämförelsetal. En ny kurs i naturkunskap som inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för behörighet till den utbildning du vill komma in på, kommer inte räknas in, oasett vilket betyg du får i kursen. Då läser du den kursen endast för att kunna mer, att få kunskap.
    • Milla :

      Matematik-kurserna ger meritpoäng. Därför kommer godkänt betyg i matematik 4 höja ditt meritvärde. Om du får E i matte 4 och har idag meritvärde på 16.43 (och av det 2.0 meritpoäng, och med det har jämförelsetal på 14.43), kommer E i en 100p.kurs, som t.ex matte 4 är, sänka ditt jämförelsetal med cirka - 0.2 men sedan får du + 0.5 som merit/extrapoäng, på så sätt blir den totala höjningen på cirka + 0.3... så ditt nya meritvärde blir cirka 16.73.

    • : Hur funkar de då med meritvärde vid F och D i matematik 4?
    • Julia :

      F är icke-godkänt betyg och ger varken sig särskild behörighet och inga meritpoäng.
      Skulle du få D i stället för E i matte 4, är det + 0.1... alltså i den beräkningen som Milla gjorde i en kommentar (ovan) blir ditt meritvärde 16.83.

    Läs alla kommentarer