Lukas
    Hej!
    Jag går i årskurs 3 på teknikprogrammet och fick F i matte 4, vad kommer hända då? Kommer jobb vara kört, kommer examen vara kört, studenten? Måste man ha matte 4?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lukas!

    Vad tänkte du göra efter gymnasiet? Söka vidare utbildning, vilken i så fall? Söka jobb?

    Om du har godkända betyg i alla andra kurser och "bara" F i en 100 poängskurs - Matte4 - då uppfyller du kraven för Examensbevis. Du kommer i så fall få Examensbevis med F i Matte 4. Det drar ner "snittet" och gör det svårare att konkurrera om platsen på attraktiva utbildningar.

    Angående om man "måste" ha Matte 4 - så beror det på: i fall man vill söka till Civilingenjör, då måste man det - för annars är man obehörig (eftersom godkänt betyg i Matte 4 krävs för Särskild behörighet till vissa utbildningar däribland till Civilingenjör).

    Gymnasiet är ännu ej slut för dig. Du har en hel termin på dig. Du kan försöka få godkänt betyg i Matte 4 - fråga om du kan göra Prövning i den kursen senare under våren och vi håller tummarna!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte Syv på Fråga SYV

    Liselotte
    • : Kan man inte fixa betyget efter skolan på något sätt, komvux eller något liknande?
    • Mikael : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar på din kommentar.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, efter avslutad gymnasieutbildning, kan du söka till komvux. Det finns inga garantier att komma in på komvux. Det är större chans att få plats på komvux om man ej får Examensbevis på gymnasiet, utan Studiebevis eller Studieintyg. Men studieintyg kan du läsa på komvux tidigast från 1 juli det året som du fyller 20 år. Annars så kan man läsa på komvux direkt efter 3 år på gymnasiet men om det blir konkurrens om utbildningsplatser, då är det "kort tidigare utbildningsbakgrund" som prioriteras på komvux, dvs i första hand får man läsa om man saknar Grundskolekompetens (enligt Vuxenutbildningsförordningen är det personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" som kommer in först).

    Eftersom det ej finns någon garanti på att få läsa på Komvux, är det fördelaktigt att försöka fixa alla sina betyg inom gymnasieskola.

    Ett annat alternativ är Prövningar. Självstudier och så ansöker man att få göra prövning. Kostar 500 kr.

    En kurs som ingår i din studieplan på gymnasiet - och i vilken du fick F i betyg, har du rätt att få göra prövning innan du slutar på gymnasiet. Skola har rätt att ta avgift (upp till 500 kr). Du får ej bestämma datum för prövning, men du har rätt till minst ett försök att "pröva upp" ditt betyg från F.

    Fördelen med att göra prövning på din gymnasieskola innan du får Examensbevis, är att du slipper ha F i Examensbeviset. För att i fall man "fixar" betyget senare, då försvinner inte F från Examensbeviset (inga ändringar får göras i Examensbeviset) utan du skickar betyg separat där högre betyg i samma kurs syns. Då räknar man det där "högre betyget" in i ditt jämförelsetal i stället för F. Men F står ändå för all framtid på ditt Examensbevis.

    Hälsningar

    Mikael SYV