SYV

    jag har en elev som är intresserad av att gå teknikprogrammet inriktning informations- och medieteknik för att sen läsa till civilingenjör. på skolverkets behörighetsguide står olika kurskombinationer och vad som krävs utifrån dessa för att bli civilingenjör. vad betyder kurskombinationerna?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    Civilingenjörsprogrammen, på de svenska lärosätena: högskolor och universitet, kräver (för särskild behörighet) godkända betyg i en kombination av följande kurser:
    fysik2
    matematik4
    kemi1

    men till vissa civilingenjörsprogram kan ännu fler krav ställas, som t.ex om programmet leder till yrken som Kemi-ingenjör, kan även kemi2 krävas, och om utbildningen är inriktad på biologi, kan även biologi1 eller biologi2 krävas. Även andra krav kan ev.ställas, beroende på programmets exakta inriktning och innehåll men samtliga civilingenjörsprogrammen i Sverige (i alla fall som det är nu, uppgift från augusti 2022) kräver en kombination av de kurser som jag listade ovan.
    Med en "kombination" menas att i fall endast en eller några kurser "ur" det "paketet"/kombinationen som krävs för särskild behörighet finns bland den sökandes meriter, så räcker inte det utan ALLA kurser (alltså en kombination) av kurserna måste finnas med - med godkända betyg. I annat fall är sökande obehöriga och kan ej antas till svenska utbildningar på högskolor/universitet.
    Dock kan man ha de betygen utanför examensbeviset. Om eleven ej på gymnasiet får alla betygen som hen behöver, kan hen komplettera efter gymnasiet, t.ex genom studier på komvux, på en folkhögskola eller på basåren på högskolor-universitet.
    ***
    Vidare till den informationen som finns om eleven som vill bli Civilingenjör
    Det är endast i inriktningen TeknikvetenskapTE och inriktningen Naturvetenskap på NA som både fysik 2 och matematik 4 är obligatoriska kurser och kommer därför garanterat erbjudas. På alla andra gymnasiala utbildningar, även på andra inriktningar inom TE kan man inte på förhand garantera att läsa alla de kurser som krävs för särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen.
    Kemi1 ingår i alla inriktningar på TE och på NA
    Ofta, men inte alltid, kan eleverna som läser andra inriktningar än just Teknikvetenskap få möjlighet att läsa även fysik2 och matematik4. Dock kan hinder uppstå i form av t.ex lärarbrist eller att schemat inte går ihop.
    Så, om man på gymnasiet (utan at behöva komplettera senare) vill garanterat få läsa kemi1, fysik2 och matematik4, då är det en av två utbildningar som eleven bör försöka komma in på:  inriktningen TeknikvetenskapTE eller inriktningen Naturvetenskap på NA.
    Kika gärna på Programplan_TE.pdf - där ser man att fysik2 och matte4 är inriktningskurserna på inriktningen Teknikvetenskap och på andra inriktningar är de kurserna valbara, vilket betyder att de kan erbjudas att välja (om gymnasieskola har den möjligheten) eller så erbjuder skolan att läsa andra kurser.
    Tips! ingenjörsutbildningar finns ej endast på högskolor/universitet, utan även i andra skolformer, t.ex kan man på Teknikprogrammets fjärde år läsa mot yrket Gymnasieingenjör och så finns det rätt många ingenjörsutbildningar även inom yrkeshögskola
    Några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/dev-ops-engineer
    utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    utbildning/insu-installationsbranschens-utbildnings-och-utvecklingscenter/elteknikingenjor-AI
    utbildning/hogskolecentrum-arboga/elkraftsingenjor-produktion-distribution-och-miljo
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/elkraftsingenjör
    utbildning/teknikhogskolan/elkraftsingenjor-teknikhogskolan
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    utbildning/nackademin/samhallsbyggnad-infrastruktur
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-rot
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur

    • SYV :

      tack för ditt utförliga svar! förstår dock fortfarande inte det här med kurskombinationer. vi säger att en elev läser samhällsprogrammet inriktning samhälle och vill bli civilekonom. enligt behörighetsvisaren finns då två alternativ: kurskombination 1: matte 3b/3b och kurskombination 2: matte 3b/3b & moderna språk - aktuellt språk 3. I det ena alternativet krävs enbart matte och i det andra matte + språk. är det olika civilekonomutbildningar som kräver att man läst olika kurser? dvs ser det olika ut från lärosäte till lärosäte? annars förstår jag inte vad kurskombinationerna betyder.

    • Anna : Så vitt jag vet kräver alla civilekonomprogrammen i Sverige godkänt betyg i matematik 3b eller 3c. Moderna språk 3 kan krävas på vissa utbildningar, som har någon form av "internationell inriktning" men det är endast några få program på de svenska lärosätena som kräver moderna språk 3 för behörighet (särskild behörighet). Men med Samhällsvetenskapsprogrammet finns det ett annat "problem" i förhållande till civilekonomprogrammet, nämligen att endast matematik 1 och 2 ingår som obligatoriska kurser. Det finns alltså inte några som helst garantier på att få läsa matematik 3 på samhällsvetenskapsprogrammet. Många gånger går det, men på förhand kan man inte veta. Det kan uppstå lärarbrist och då prioriteras de obligatoriska kurserna framför de valbara. Alltså, om en elev vill komma in på civilekonom eller kandidat i ekonomi, rekommenderas i första hand Ekonomi/inriktning ekonomi. Annars går det också bra med NA och TE (på de två programmen läses upp till matte 3 som obligatoriska kurser på samtliga inriktningar). För övrigt, brukar ekonomiutbildningar på högskolenivå kräva även samhällskunskap 1b, men det är ett "mindre problem" för att den kursen ingår som obligatorisk på alla högskoleförberedande program, däremot om man läser på ett yrkesprogram, så kan man behöva komplettera med samhällskunskap 1a2.
    • Anna : Vilken inriktning på SA eleven läser har väldigt sällan betydelse för behörighet till eftergymnasiala studier, därför att de kurser som ofta brukar krävas för behörighet som t.ex matte 2 och samhällskunskap 1b ingår som obligatoriska på SA, oavsett inriktning. Undantag: om man vill bli lärare i samhällskunskap, krävs i så fall kursen Samhällskunskap 2, och den ingår som obligatorisk endast i en av inriktningarna på SA (men har eleven tur, kan hen läsa den kursen som valbar även om hen går en annan inriktning på SA eller ett annat program, än SA).
    SYV SYV

    Tack igen! Alltså: olika utbildningar som leder till samma yrke kan ställa olika krav på vilka kurser man läst? det är det som menas med kurskombination?