Donna
    Hej!
    Jag har funderat att söka till Antigen Samhällsvetenskapligaprogrammet eller naturvetenskapligaprogrammet. Jag har dock bara ett E i matte vilket gör att jag har lite svårt för det! Borde jag avstå från natur eftersom man läser mycket matte, eller ska jag gå den och plugga mycket extra. Jag är orolig över om jag inte kommer klara det om jag väljer natur? Vad är bäst för mig att gå natur eller samhäll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag undrar vad vill du jobba med efter gymnasiet?
    Varför står valet mellan naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet enbart?
    Det finns många andra program, det är sammanlagt 19 st. gymnasieprogram som finns i Sverige idag.

    Du kan läsa om alla dem på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Men om valet för dig står mellan NA och SA och du är orolig för matte, då råder jag dig prata med din mattelärare. Hen känner dig och känner även de kraven som olika gymnasieprogram har i mattekunskaper. Matteläraren kan svara på frågan om matten kanske blir för mycket för dig på NA.

    Allmän rekommendation är att i fall man har lägre betyg än C i matte på grundskolan, så bör man kanske avstå från att söka NA och Teknik. På NA och Teknikprogrammet läser man det avancerade spåret i matten. Det går fort och dessutom läser man fysik och kemi också. Är man inte överförtjust i de ämnena, så kanske inte NA eller Teknik är de bästa programmen att välja läsa på gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Jag vill jobba helst inom sjukvården, men kan tänka mig också bli socionom,psykolog eller lärare därför har jag funderar att gå samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har inte tänkt mig att gå vård & omsorg
    • Anna : Du har säkert läst mycket om Samhällsvetenskapsprogrammet, men jag skickar här en länk till info i alla fall - här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf ser du vilka kurser man läser på SA och här http://www.gymnasieguiden.se/program/SA läser du om själva programmet med dess inriktningar med bl.a exempel på yrken som man kan studera till efter SA. Lycka till med dina studier!