Ida
    Hej!
    jag går första året på gymnasiet och jag får rätt mycket ångest med det är vad man ska jobba med framtiden. Jag har två jobb som jag skulle kunna tänka mig och de är psykolog och djurskötare. vilka ämnen ska man läsa för att kunna bli nått av de här och vilka betyg måste man ha? om man skulle ha F i något ämne ex spanska skulle man fortfarande komma in på högskolan för att plugga till nått av yrkena?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Djurvårdare är en Yrkeshögskoleutbildning och man ska helst läsa på naturbrukdprogrammet på gymnasiet.

    Vilket program läser du?

    Till psykolog är det lätt att bli behörig, då det för särskild behörighet krävs matte2 och samhällskunskap 1b men sen är det svårt att komma in på psykologprogrammet på högskolenivå. Inte ens alla a-betyg räcker och ofta måste man ha även meritpoäng alt ha högt resultat på högskoleprovet. Om yrke Psykolog och många andra yrken, läs på www.framtid.se