Soci

    Hej! Jag har kommit in på två olika folkhögskolor till socialpedagog. Båda är på distans med obligatoriska träffar. Den ena ligger nära mitt hem, har inriktning mot barn och skola. Inte medlemmar i BALSAM. Praktik 7 veckor/skolår. Den andra ligger fem timmar bort, ingen speciell inriktning, medlemmar i BALSAM. Praktik 2 dagar/vecka hela studietiden. Jag vill ha en bred utbildning och inte låsa mig vid enbart barn och skola. Kan jag söka vilket jobb som socialpedagog även om jag väljer utbildningen som är inriktad mot barn och skola? Spelar det någon roll utbildningsmässigt och sedan när jag söker jobb att skolan inte är medlemmar i BALSAM? Båda utbildningarna är på två år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Socialpedagog är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. Relevanta utbildningar finns inte endast inom folkhögskola utan även inom yrkeshögskola och som akademisk utbildning på universitetet (som är tre år lång och leder till kandidatexamen och som innehållsmässigt ligger ganska nära socionomprogrammet). Titta gärna på yrkespresentationen på Framtid.se/yrket Socialpedagog

    Om arbetsgivare tar stor hänsyn till att din folkhögskola är eller inte är medlem i BALSAM, kan vara väldigt olika från en arbetsgivare till nästa; olika arbetsgivare kan tänka ganska och ibland även väldigt olika.

    Om jag var tvungen (för min egen del) välja mellan de två utbildningarna som du nämner i din fråga, så skulle jag välja den utbildning som finns nära där jag bor. Att åka fem timmar bort och sedan tillbaka för obligatoriska träffarna när man kan slippa känns för mig som ett enkelt val. Du ska ju behöva betala för resor och övernattningar själv.
    Du bestämmer så klart själv. Du kan också välja att flytta till skolorten (till den skolan som ligger fem timmar bort) om du har lust och möjlighet.
    Du kan kanske fråga på den skolan som inte är medlem i BALSAM varför den inte är medlem. Du kanske får en bra förklaring från skolan.
    Det där med "inriktning" inom utbildningen till yrket Socialpedagog kan du, förhoppningsvis, "fixa" på egen hand: genom självstudier, eller så kanske du kan läsa några kurser som leder till på rätt spår så att du kan specialisera dig, och även val av praktikplats (om det är möjligt att gå på praktik i en verksamhet som ligger dig "närmare hjärtat").
    Prata gärna med personal på båda skolorna och helst även med några studerande på båda utbildningar -- på så sätt får du känna på hur atmosfären/kulturen på varje skola är (om det är "högt i tak", om man får ha "avvikande" åsikter och om personal på skolan är tillmötesgående och försöker hjälpa och lösa problem som kan uppstå eller om de är avvisande med hållningen "Det här är ditt eget problem, lös det själv".
    Du kan t.ex ställa den här frågan som du ställer här nu till båda skolorna och jämföra deras svar. En skola svarar kanske - "läs information på vår hemsida". Och den andra ger dig en bra och omfattande förklaring och svar på alla dina frågor och erbjuder också att prata med dig mer (på telefon eller erbjuder dig komma till skolan och personligen prata med personal och de studerande).

    Sammanfattning
    Jag skulle välja gå utbildning nära där jag bor för att jag tror inte det spelar så stor roll att den andra skolan är medlem i BALSAM och det där med "ingen inriktning" är ju inte en inriktning som du verkligen brinner för.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Soci : Tack för svar!
    • Soci : Jag har sökt socialpedagogiska programmet på universitetet oxå. Men min merit är inte jättehög, men jag hoppas att jag kommer in (antagningsbesked i juli) min plan B är folkhögskolan. Jag har även sökt kurser i socialrätt och konflikthantering på högskolan, som jag tänkte läsa parallellt med folkhögskolan isf. Tror du det ökar ens chanser på arbetsmarknaden? Jag tror ju dock att 180 hp ser bättre ut på ett cv än folkhögskola. Men jag känner inte riktigt att jag har åren med mig. Kan inte flytta heller till annan ort för att öka chanserna till att komma in
    • Milla : Vi hoppas du kommer in! Vi håller tummarna! Yrket du vill läsa till är, som sagt, icke-reglerat, och olika arbetsgivare kan tänka olika... men mer/längre utbildning kan sällan bli en nackdel.