Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'svårt att välja' (15 st.)

    • Zambe

      individuella Valen?

      Hej!, Jag vill kunna plugga vidare om jag någonsin kommer behöva det i framtiden så jag undrar vilka kursers/ämnen jag behöver välja (går I fordons-programmet) men samtidigt vill jag kunna satsa på musik, behöver så snabb hjälp! Som...

      Anna: : Hej Hetem!Inom Individuellt val får man läsa vilka kurser som helst av de som din gymnasieskola kan erbjuda att läsa. Om du vill i framtiden satsa på musik, fråga på din skola (prata med SYV) vilka... Läs hela svaret
    • Sofia

      Avgör estetiska programmet hela mitt liv?

      Jag har funderat ett tag och nu börjar jag luta mig mot att välja Estetiska programmet med inriktningen Teater istället för Samhällsvetenskapsprogrammet. Men grejen är att jag inte vet om jag kommer att jobba med det i framtiden, jag vill snarare gå programmet för att det verkar jättekul och för...

      Daniel: : Hej Sofia, Estetiska är ett högskoleförberedande gymnasieprogram. det betyder att man läser kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier - som Obligatoriska kurser.... Läs hela svaret
    • fef

      Vad för frågor borde man ställa syv?

      Hej! Jag ska få en ny tid hos syv den 16 oktober, och jag undrar vad det är för slags frågor jag borde ställa då? Tacksam för svar :) P.S jag funderar på att gå IT-Teknik på IT-Gymnasiet.

      Anna: : Hej Pontus, det är inte obligatorisk att ställa frågor till Studie- och yrkesvägledare. Man KAN ställa frågor om man har frågor. Har man inga frågor, behöver man inte... Läs hela svaret
    • Ronaldo

      Osäker inför antagningsbesked för senanmälan?

      Hej på er! Jag har redan skrivit angående detta med val av utbildning. Jag hade så svårt att välja mellan (1ahand) systemutveckling, (2a) basår för maskiningenjör & (3e) Statsvetare att jag struntade i att svara på första antagningsbeskedet för hösten 2017. Faktum är att jag faktiskt kom in...

      Anna: : Hej Ronaldo! Ang. om du har chans att komma in från Reserv när du är reserv nr.80 så tror jag det blir svårt... dvs jag tror inte du kommer in. Men, teoretiskt sett, finns det ju... Läs hela svaret
    • Vendetta

      Vad ska jag läsa efter gymnasiet?

      Hej! Jag ska börja tredje året i gymnasiet och går i Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Jag är väldigt oroad över vad jag ska läsa efter universitet eftersom att jag har väldigt många utbildningar jag vill läsa. Dels är jag intresserad över samhälle, ekonomi och politik....

      Melina: : Hej Vendetta! Vad spännande att du har många utbildningar att välja mellan. Samtliga som du nämner skulle kunna leda dig till ett jobb inom t.ex EU eller FN. Men en utbildning inom t.ex juridik, politik... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan jag bygga ihop min egna examen?

      Hej! Jag har snart läst 1 år på universitetet och kommer därför snart ha 60 hp. Programmet jag läser heter information och PR (har läst kurser som "kommunikativt ledarskap" "kommunikation och organisation" "projekt och organisation" "marknadskommunikation" och dylikt). Jag börjar nu känna att...

      Daniel: : Hej Amanda, jag vill råda dig söka "allt möjligt" samtidigt - du förlorar inget på att göra ansökningar till >>yrkeshögskolans Paralegal-utbildning /eller utbildningar -... Läs hela svaret
    • Charbel

      Ekonomi eller samhälle?

      Hej jag står inom ett tufft val. Min gymnasieval. Det står mellan samhälle och ekonomi. Jag gillar verkligen So framförallt samhällskunskap och geografi. Jag gillar politik, att argumentera och jobba med "hållbar utveckling" med politik. Jag gillar ekonomi också, som handel, produktion och...

      Mikael: : Hej Charbel! Skillnaden mellan Ekonomiprogrmamet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så jättestor. Många kurser är det exakt samma och man kan med "de rätta" valbara kurser få... Läs hela svaret
    • Extra

      Borde jag gå på naturprogrammet?

      Hej! Jag står snart inför mitt gymnasieval och känner mig ganska splittrad. Mina meritpoäng ligger på 336 och jag kan i princip komma in på vilken utbildning jag vill. I naturämnena har jag länge legat på A ibland något B. Matten hamnar sannolikt på B i år då den blivit allt svårare samtidigt...

      Anna: : Hej Extra! Du är jätteduktig som har så höga betyg! Det är också jättebra att du tar gymnasieval på största allvar och funderar mycket noga om vilken utbildning du vill gå! Du har varierande intressen och är är... Läs hela svaret
    • Johan

      Hur ska man gå till väga om man inte vet vad man vill studera till ?

      Själv är jag 20 år och studerat transport programmet. Jag tror jag valt fel och vill läsa upp mina betyg på komvux så jag kommer in på högskola. Men jag vet inte vad jag ska satsa på för inriktning, jag har så många saker jag vill bli så svårt att välja.

      Mikael: : Hej Johan! Att komma fram till vad man vill skaffa sig för yrke är en PROCESS. Du kan börja med att läsa om olika yrken http://www.framtid.se Sedan gör tester på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt?

      Hej, Hur ska man veta vad man vill bli, på riktigt? Jag är en förvirrad ny ungdom ute i arbetslivet och jag vill snart påbörja mina efter studier, men känner mig så förvirrad och pressad på att komma någonstans i mitt liv. Har du några tips på hur jag kan ta reda på vad jag vill bli eller...

      Mikael: : Hej Linnea! Du skriver inte vad du läste innan och var du jobbar nu. Rent allmänt så finns det följande alternativ: 1. fortsätta jobba där du jobbar nu tills du kommer på vad du vill läsa 2. se på utbudet av... Läs hela svaret
    • Emma

      Vad ska jag välja?

      Hej, Jag går i nian och är jätte splittrad om vad jag ska välja, Jag har varit inne på ett av Yh pogrammen men folk säger att man bara får dåliga jobb och dåligt betalt m.m men samtidigt vet jag vad jag vill ha för yrke och det finns en YH utbildning för det, Vad ska jag välja?

      Milla : : Hej Emma! Om du vet vilket yrke du vill ha, så tycker jag du bör satsa på det. Inom nästan varje yrke finns det olika valmöjligheter, bl a kan man starta ett eget litet företag och bli sin egen arbetsgivare. Skulle du efter ett... Läs hela svaret
    • Dilan

      Är natur verkligen så svårt som alla säger?

      Hej! Jag är en tjej som är 15 år och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag har ingen aning om vad jag ska söka men jag vet att Jag gillar ämnet biologi och även kemi, men hatar fysik,teknin och matte. Och jag vet liksom inte om jag skulle kunna klara av natur, det verkar så svårt och har bara...

      Lena: : Hejsan, ska du välja Naturvetenskapliga programmet så ska du inte välja den för att den är bred utan för att du verkligen gilla att plugga matte, fysik, kemi och biologi och vara beredd att spendera mycket tid med... Läs hela svaret
    • Hanna

      Problem med valet, ska jag välja samhälle eller natur?

      Hej! Jag har ett problem. Till våren ska vi 9:or göra vårt gymnasieval och jag tycker det är himla svårt! Jag velar mellan samhäll och natur. Jag har lätt för mig i skolan, har minst C i alla ämnen. Jag är mycket intresserad av so:ämnena och språk. Även fast jag inte har svårt för varken matte...

      Lena: : Hejsan, förstår att du har svårt att välja och att det kan kännas som att man ska välja för livet men så är det faktiskt inte! Jag hör att du är klok och att du har koll på vad som egentligen skulle... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Ska jag välja estet/dans eller natur?

      Jag vet inte om jag ska välja estet/dans eller den naturvetenskapliga linjen. Jag har dansat jazz sedan jag var nio. När var elva började jag jazzmodern istället. Där dansar jag fortfarande. Jag har även dansat bugg när var fem tills jag blev tio. Jag har spelat valthorn i fem år på...

      Lena: : Hejsan, jag förstår verkligen att du har svårt att välja! Du behöver fundera på hur du vill ha det på gymnasiet. Jag antar att du dansar mycket på din fritid så på det sättet så kan kanske Natur passa dig bra - då får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga