Elev x

    Hej! Jag vill jätte gärna arbeta inom vården som antingen Gynekolog Barnmorska Läkare Men det är en sak min religion inte tillåter: abort. Jag vet att detta är ett väldigt känsligt och kontroversiellt ämne men jag är ändå tvungen att fråga. Har jag rätt som barnmorska, läkare eller gynekolog vägra att genomföra abort? Jag vill påpeka att jag inte är emot kvinnor men min religon tillåter inte abort. Jag är redo att genomföra alla typer av arbetsuppgifter och jag vill jätte gärna arbeta med kvinnor men jag är inte säker på om jag har rätt i Sverige att inte genomföra arbetsuppgifter som bryter mot min religon. Det känns lite synd att jag inte ska kunna arbeta med mitt drömyrke endast på grund av en arbetsuppgift...

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej!
    Den frågan var "på tapeterna" för inte alls så länge sedan. Så vitt jag minns förlorade den barnmorskan som vägrade delta i aborter i rätten (hen förlorade alltså rättegång mot sin arbetsgivare). Rättens utslag (dom) blev att man inom sitt yrke ej kan välja bort arbetsuppgifterna.

    Vad jag eller ngn annan studievägledare tycker om saken, kommer inte spela någon roll. På sikt kan man kanske jobba för att påverka arbetsrätt i Sverige så att folk kan välja bort vissa arbetsuppgifter, men så är det inte idag. Och jag tror inte det kommer att förändras inom några år, heller.

    Så, mitt råd till dig blir att du väljer ett annat yrke än gynekolog och barnmorska. Helst ska du välja ett yrke som inte är inom "den fysiska vården", utan om det är inom vården, då - inom Psykiska eller Psykologiska, t.ex psykologer har inget med aborter att göra (i alla fall inte "handgripligen") men om en person kommer till en psykolog och vill diskutera sin situation - då han eller hon inte vill bli förälder och du som psykolog är helt emot aborter, då kan du inte hjälpa den personen på det sättet som "föreskrivet" i Sverige är - alltså opartiskt (så att du inte har en egen bestämd åsikt och ska tvinga den åsikten även på dina patienter).

    Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och över 2.ooo av dem kan du hitta i beskrivningar på www.framtid.se

    Kika gärna på många olika yrken och jag hoppas du hittar några som du blir intresserad av och i alla fall något yrke som du vill satsa på!