Sibel

    Hej, Jag går just nu i tvåan på Grillska Gymnasiet i Stockholm. Jag går i samhällsvetenskapsprogrammet och har funderat över att läsa på apotekarprogrammet när jag ska söka in till högskolan. Det jag behöver behörighet till är Fysik 2, Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 4, vilket jag tyvärr inte har i samhällsprogrammet. Därför behöver jag gå komvux i 1 eller 1.5 år för att få behörighet i dessa ämnen. Min fråga till er är om det är värt att gå komvux för att sedan få behörighet till apotekarprogram? Jag har funderat över detta ganska länge och vet absolut inte vad jag ska göra. Jag vill jättegärna bli apotekare, men samtidigt tänker jag om det är värt att gå komvux efter gymnasiet, eller om det är bättre att gå i ett program som handlar om samhälle i högskolan.. Med vänlig hälsning, Sibel

    Edit. För att kunna gå Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2 måste jag ha gått Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 1, vilket man inte gör i samällsvetenskapsprogrammen..

    • : Du läser ännu endast i åk2, eller hur? Du har nästan 1,5 år till för att klura ut vad du vill göra efter gymnasiet. :) Kika än så länge på många olika yrken på www.framtid.se

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sibel,

    det är omöjligt att utan att känna dig, ge råd ang. vad du ska göra efter gymnasiet. Som tur är, finns det ännu mycket tid innan du måste bestämma dig.
    Du kan också söka "vilket jobb som helst" /tillfälligt jobb/ och jobba i några månader eller i "nåt år" direkt efter gymnasiet - för att skaffa dig arbetslivserfarenhet och mer livserfarenhet - för att sedan bestämma vad du vill göra i framtiden.

    Kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se och förhoppningsvis får du information och inspiration inför framtida yrkesval.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv