xiaomei
    Hej,Jag vill läsa kinesiska 6 och 7 nivå som moderna språk.Min studervägledare kan inte hitta det helle .Så kan ni hälpa till med hitta var eller vilken distans kan jag läsa kinesiska 6 och 7. Tack
    • Julia : Var i landet bor du? Det finns gymnasieskola i Stockholm som kanske kommer erbjuda läsa kinesiska (mandarin) steg 6 till hösten. De har i alla fall en behörig lärare. Bor du i Stockholm eller kan du komma till Stockholm vid behov?
    • : cHej .Jag bor i Laholm i södera Sverige.Nu hållar jag på gymnaset ämne i komux.Kan jag får möjlighete att läsa kinesiska nivå 6 och 7 på distance kurser ?Kan ni rekommendera vilken distance kurs finns det kinesiska 6 och 7 nivå? Tack
    • Julia : Vi gör vårt bästa men om det inte finns, så kommer vi inte att hitta.... Planera så länge för att läsa andra kurser. Planera för att du inte ska kunna få betyg i Kinesiska 6 och 7. Vi hör av oss - givetvis - om vi hittar! Vi hoppas men kan inte lova något!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Xiaomei!

    Jag tror att det som bli lättare att hitta - möjlighet att göra Prövning.

    Jag ser att du är 33 år och är det inom komvux som du får läsa i så fall. Det är komvux i din kommun, där du är folkbokförd som du kan läsa på och i fall du vill läsa i en annan kommun, måste komvux i din kommun köpa en kurs i så fall men det kan komvux i din kommun säga Nej till. De måste inte köpa kurser i andra kommuner. Så - även om vi hittar var undervining finns, så kan komvux i din kommun säga att de inte har råd att köpa - och då blir det inget av det  i så fall. Det kallas för "Interkommunal ersättning" och du kan fråga SYV på din komvux om det är "lönt" att leta efter kurser i andra kommuner, om det ändå skulle bli Nej på frågan om Interkommunal ersättning.

    Däremot Prövning är du inte beroende av vad du är folkbokförd. Du får göra prövningar överallt - i alla kommuner. Tyvärr är det självstudier innan prövning som gäller (ingen undervisning). Dock är det även svårt att hitta var man kan göra Prövning i kinesiska 6 och 7, t.ex prövningsenheten i Götöborg erbjuder upp till steg 5 i kinesiska men inte 6 eller 7.

    Vi har nu skickat förfrågningar till olika ställen och återkommer om vi får ett positivt svar någonstans. Men du måste ta ställning till om du just vill läsa de kurserna eller om du skulle kunna tänka dig göra Prövningar. Om du inte kan tänka dig göra prövningar (varje prövning kostar 500 kr idag), då behöver vi inte leta efter var prövning i kinesiska 6 och 7 finns att anmäla sig till.

    Du får gärna visa vårt svar till SYV som du har kontakt med och hen får hemskt gärna skriva en kommentar eller ett nytt svar. Jag känner att vi alla måste hjälpas åt om vi ska komma någonvart i den (som det visar sig) ganska svåra frågan.

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för att svara .Jag har pratat med minstudervägledare .Han sade till mig att jag fått möjlighet läsa kinesiska 1 till 7 .Kommunen ska köp till mig ,men de kan inte hittar 6 och 7.Han fågarde míg hälpa till att hittar var någonstans finns kinesiska 6 och 7 kurs .Då han kan beställe till mig .Om de kan inte hittar kinesiska 6 och 7 , jag ska ta prov och betala själv .Men jag vet inte var ska jag köpa för provet .
    • Julia : Vi har skickat frågan till olika ställen - och än så länge inte fått några positiva svar. Om vi hittar någonstans att läsa Kinesiska 6 och 7 eller göra Prövningar i Kinesiska 6 och 7, hör vi av oss i så fall. Vi kan inte lova att vi hittar för att om det inte erbjuds någonstans, då går det inte att hitta, tyvärr. Planera så länge för att du iNTE SKA KUNNA skaffa dig betyg i Kinesiska 6 och 7. Planera läsa andra kurser á 200 poäng, är mitt råd.
    • : Tack för att hjälpa mig .Om ni kan inte hittar kinesiska nivå 6 och 7 .Det finns bara ett välj att läsa andra kurser istället.Jag planera att klarar mig om gymnasetbehörighet till nästa våren .Sedan jag kan ansökan på universitet i April.Kinesiska är min modersmål som jag kan ta pråvingar direkt .Om ni kan hitta var någonstans jag kan ta prov .Det blir jättebra för mig .Hoppas ni kan hittar distance kurs eller prövning .Tack så mycket
    • Julia : Vi försöker hitta var man kan läsa eller göra prövning i Kinesiska 6 och 7. Än har vi inte hittat det, tyvärr. :(
    • : Okej,Men tack för att ni försöka hjälpa mig i alla fall.
    • Milla : Tack för dina snälla ord! Vi försöker verkligen. Vi ringde till Skolverket och fick svar att det inte finns någon lista med information var prövningar i olika kurser får göras, utan det är upp till den som vill göra prövning att kontakta alla de olika ställena och själv få reda på vilka kurser man får pröva i där. Vi tycker inte det är bra, men kan inte göra så mycket åt det. Vi hör av oss om vi hittar ngt ställe som erbjuder undervisning i eller prövning i Kinesiska 6 och/eller 7.
    Läs alla kommentarer