Hugo
    Hej! Jag har under en lång tid trott att jag vill gå ESMUS, men jag är fortfarande inte helt säker på att det är det jag verkligen vill de kommande åren. Jag är rädd att det kommer ge mig en "dålig" grund i senare arbetsliv, och dessutom känner jag att jag tappat intresse och tvivlar på mig själv då konkurrensen inom musikbranchen är hård. (Jag har ganska höga ambitioner för mig själv och har svårt för att vara sämre än någon annan på det jag tycker är roligt). Det känns nästan som om hela min gymnasieperiod är "förstörd" då jag nu inte kan ändra mig(?). Anledningen till detta är att linjerna jag möjligtvis skulle vilja gå i min kommun är fulla såsom (EK, SA och TE).

    Min merit ligger på 290 och känner att det är slöseri med studier på Estet, och därmed kommer allt stigma runt inriktningen där folk ser ned på linjen. Man brukar ju säga att man ska göra det man tycker är kul för att finna studiero i ämnet, men nu vet jag inte riktigt om det är detta jag verkligen vill göra med gymnasieperioden längre. Jag är en ganska lättpåverkad kille, så därför känns det konstigt att gå en sådan "edgy" linje.

    Det som jag själv tänker göra är att ge linjen en chans för att se om detta verkligen är något för mig, och om detta inte är något för mig så tänker jag byta, kanske efter ett år, men då känns det konstigt att gå i skolan med ett år yngre personer, medan mina andra kompisar går klassen över (så helst undvika detta). Min tredje "plan" är att gå klart denna linje för att senare läsa på komvux om det blir så, däremot undrar jag om jag kan läsa till dem naturvetenskapliga ämnena för att, jag vet inte.. ändra karriärval till läkare?

    Frågor sammanfattningsvis:
    1. Ger detta val en "dålig" grund? (typ om jag skulle vilja bli polis, arbeta inom vården, bli ekonom eller t.o.m. bli arkitekt) 2. Normalt att känna ointresse för ämnena inför gymnasiet? 3. När/hur byter man, och kan man byta till en annan linje som ev. är full? 4. Är ESMUS som SA bara att man har inriktningen musik istället för samhällsorienterande ämnen och kan man välja "samma" högskolor efter gymnasiet? 5. Bryr sig arbetsgivare om vad man gått för något, och hur ser en arbetsgivare som anställer t.ex. försäljare på någon som gått estet? 6. Måste jag bli det jag väljer på gymnasiet och hur mycket väger det in i framtiden?

    Detta är självklart en massa frågor att besvara, men jag har nu ältat över detta val i runt en månad och känner att inget är kul när jag enbart fokuserar runt kring dessa frågor. Jag kände mig så säker över allt till en början, men när jag verkligen reflekterar över valet så känns det fel, vad ska jag göra? Borde jag vara stressad över detta på sommarlovet?

    (Skolan jag ska gå på heter Musik och Produktion Skara (MoP) och hört att den ska vara bra, men jag är fortfarande osäker på mitt val. )

    Så snälla hjälp mig!!!

    //Hugo 15 år

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo! Är det den här skolan som du sökte i första hand?
    Du är fortfarande mycket ung. Det är inte alls konstigt att vara osäker ang. framtida studier och yrkesval.
    Du skriver om att du inte vill gå om åk1 på gymnasiet pga du inte vill vara ett år äldre än "resten av klassen" - och här kan jag försäkra dig om att det i varje klass på gymnasiet finns några elever som är både 2 och 3 år äldre än resten av klassen och t o m nästan 4 år äldra ibland... och att det är många ggr en stor fördel att vara äldre: med mer livserfarenhet när du också bättre vet vad du vill och är mer mogen och "klokare" /livserfarenhet och kunskap som också kommer med åldern/. :)

    Det är väldigt olika hur folk mognar och när de bestämmer sig ang. sitt framtida yrke. Det finns de som redan när de är 3 år gamla vet att de vill bli Bagare och så blir de det också! :) Men de flesa av oss är osäkra under lång tid och ändrar oss många gånger. Situationen i omvärlden ändras. Nya yrken skapas. Du växer och mognar, träffar nya människor och blir influerad på olika sätt av det du ser, läser och upplever. Det går inte att vid 16års-åldern vara garanterad säker på vad man vill göra under resten av sitt liv. De som säger att de är säkra - kanske är säkra "just nu" men om fem min. vet de inte längre ...

    Hejsan, här nere finner du ett försök att svara på dina frågor:

    1.  Ger detta val en "dålig" grund? (typ om jag skulle vilja bli polis, arbeta inom vården, bli ekonom eller t.o.m. bli arkitekt). Hos oss får du en grundläggande högskolebehörighet. Den ger dig tillträde till flera högskolor men inte alla. Hos oss kan du därför dessutom välja till Matte 2B, moderna språk, engelska 7, naturkunskap 2, mm för att på så sätt få en högre behörighet och då kan komma in på fler högskolor. Vi har gamla elever som blivit poliser, journalister, läkare, sjuksköterskor, trummisar, ljudtekniker ja en väldig blandning! Vill man läsa till arkitekt behöver man gå tekniska basåret först och till läkare krävs naturvetenskapliga basåret först. Så jag skulle vilja säga att det ger en mycket bra grund!

    2. Normalt att känna ointresse för ämnena inför gymnasiet?
    Absolut, helt normalt

    • : Ja precis
    • Peter : I din ålder kan du komma på i princip helt andra tankar inom mycket kort, vilket är ett "problem" - då utbildningssystemet är inte anpassad till studerande som ändrar sig... :(
    • :

      Tack för svaret, men hur ska jag bära mig åt? är MoP en "bra" linje som gör så att jag skulle kunna bli låt oss säga civilekonom?

    • Anna : Civilekonomprogrammet kräver för Särskild behörighet godkänt betyg i matematik 3. På Estetiska programmet läser man endast matematik 1b som en obligatorisk kurs. Det är dock inte förbjudet att erbjuda läsa extra-matte. Fråga på skolan om de har för avsikt att erbjuda läsa matematik 2b och 3b. Matematik 2b brukar /oftast/ erbjudas som valbar kurs på Estetiska programmet; något ovanligare är att man även kan läsa matte 3b, men inte omöjligt. Blir man inte på gymnasiet behörig, kan man komplettera efter gymnasiet.
    • : Okej, tack så mycket att du svarar på mina frågor så att jag känner mig lugn, om det skulle vara så att jag känner för att byta t.ex. EK (som är fullt i min kommun) hur ska jag bära mig åt då?
    • Anna : Du kan söka - på nytt, till årskurs 1 t o m det året du fyller 19 år; du kan alltså söka på nytt nästa år. I år kan du se om det när skolan börjar, befrias några platser - då eleverna hoppar av, av olika anledningar... Prata med syv på din "gamla grundskola" om möjlighet att ställa dig i reserv till Ekonomiprogrammet, samtidigt som du behåller den platsen som du får vid det definitiva antagningen... jag kan inte lova att det går - men du kan i alla fall fråga om det.
    Läs alla kommentarer