Emilia
    Hej! Jag ska börja nian nu till hösten och jag börjar få panik för jag vet inte vad jag ska välja för linje. Eller jag vill gå vård och omsorgs programmet men vet inte inte riktigt än. Jag har kollat lite på vilka gymnasieskolor som har det programet i Göteborg och är mest intresserad av katrinelundsgymnasiet. Men den skolan är ju känd som ett elitidrottsgymnasium. Så min fråga är om man måste ha idrott när man går där eller hur funkar det? Liksom det finns flera olika program men är dem bara som tillägg till när man läser elitidrott? Eller kan man gå vård och omsorg utan att ha något med idrott att göra. Jag har nämligen inte varigt med på skolidrotten sedan 3:an på grund av sjukdomar. Skulle vara jätte tacksam för svar ! (Om ni fattar min krångliga fråga)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    För att kunna läsa på Katrinelundsgnasiet>> behöver man inte nödvändigtvis vara elitidrottare men fundera på vilka skolor du ska ha som andra, tredje ... Alternativ? Flera alternativ?

    • : Okej ja men jag har inte riktigt koll på vilka skolor som finns och jag skulle helst vilja gå på någon skola i Göteborg eftersom det är det närmsta. Men för att att jag ska förstå detta rätt, jag måste inte ha idrott? För som jag skrev i min fråga då har jag inte varigt med på idrotten sedan 3:an. Det jag har gjort är det teoretiska och jag har fått vara med på idrotten när jag orkar ( men det har varigt kanske två gånger i terminen ), så jag har ändå D i betyg. Men skulle det kunna sänka mina chanser att komma in på den skolan?
    • Mikael : En viktig fråga: om du inte orkar delta i gymna, orkar du läsa på vård-& omsorgsprogrammet ?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!

    Börjar du åk9 till hösten? Då har du ännu mycket gott om tid!

    :)

    I Göteborg finns det just nu 4 gymnasieskolor som erbjuder VO>>

    Yrkesgymnasiet>> är ny gymnasieskola i Gbg som startar hösten 2016 och som kommer erbjuda Lärlingsutbildning>>

    Vi rekommenderar att söka flera alternativ och du kan i första hand söka till den skola som du har bestämt dig för men i andra hand, i tredje hand och i sista hand - till de andra VO i göteborg.

    Jag vet inte varför du inte kunde vara med på gympa, men det verkar vara ett kronist problem... Saken är att en kurs idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. Frågan är då hur det blir med den kursen. Om du har läkarintyg som befriar dig från att delta i Idrottskursen, kanske du kan göra den teoretiska delen och bli godkänd på kursen i alla fall. även med F i idrottskursen kan man uppfylla kraven för gymnasieexamen>> ovh få examensbevis.

    Ett råd till dig är att du samråder med din behandlande läkare om vilken gymnasial utbildning som passar dig bäst (med tanken på din sjukdom). Se om info om Hälsokrav i olika yrken>> kan bli till någon sort hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA