Nora
    Hej! Jag går andra året på ett musikspetsgymnasium, där många går för att kunna börja direkt på Musikhögskolor efter studenten. Själv har jag inte bestämt om jag vill satsa på ett liv som musiker eller om jag ska göra ngt annat och ha musiken som hobby. Därför har jag lagt till mattematikkurser för att få behörighet till tekniskt/naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. Just nu är jag dock sjukt inspirerad att söka till musikhögskola och folkhögskolor för att den framtiden verkar lockande.

    Mitt dilemma är att jag inte vet hur mycket tid och engagemang jag ska lägga ner på de gymnasiegemensamma ämnena respektive på musiken. Jag vet att jag kan få högsta betyg i alla ämnen förutom i engelska, om jag bara ligger i och jobbar hårt. Jobbar utanför lektionstid (jag är en sådan som tar lång tid på mig på prov m.m).
    Men detta går inte ihop med att skolan håller på 08.30-16.00 varje dag, att jag vill öva minst 3h utöver det varje dag, badmintontäning och dessutom ett socialt liv!

    I nian resulterade mina ambitioner i skolan i att jag "inte hade något liv", om man överdriver lite. Alltså all ledig tid ägnade jag i princip åt studier. Detta vill jag inte ska ske igen. Jag vill knyta kontakter för livet, bli duktig musikaliskt och ha en minnesvärd gymnasietid.
    Därför försöker jag dra ner på min ambitionsnivå i de gymnasieemensamma ämnerna, vilket är svårt när jag vet att jag kan bättre. Min fråga är: Vilka ämnen kan jag plugga upp betyg inom efter gymnasiet? Jag kommer garanterat inte få underkänt i något ämne, går det ändå att plugga upp betygen utan kostnad? eller med kostnad? Vilka av dessa ämnen kommer jag ha möjlighet att förbättra betyget på senare:
    Engelska 5
    Engelska 6
    Svenska 1
    Svenska 2
    Svenska 3
    Matematik 1
    Idrott och Hälsa
    Samhällskunskap 1b
    Historia 1b
    Historia 2b Kultur (mu-hi)
    Naturkunskap 1b
    Religionskunskap 1
    konstarterna och samhället

    och hur skulle jag plugga upp dem? En annan fråga är vad för poäng man genomsnitt behöver på ett universitet? HUR VIKTIGA ÄR SLUTBETYGEN EGENTLIGEN? Jag vet att det kan vara mkt olika. Jag kan nämligen tänka mig jobba som journalist, tolk, ingenjör, läkare, filmregissör m.m. Det är svårt det här med framtiden...AAaah!

    MVH Nora :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora och ja, det är svårt dt här med framtiden... jag håller med dig! :)

    Angående "plugga upp" betyg efter gymnasiet - så finns det 2 saker man kan göra:

    söka till Komvux eller anmäla sig till Prövningar.

    På komvux kan man inte läsa Idrott&hälsa och så tror jag också att det är näst till omöjligt att läsa en kurs "konstarterna och samhället". De andra kurser av de du nämner brukar erbjudas på komvux, men det finns inga som helst garantier på att få plats på en kurs på komvux. Större chans att få plats på komvux är om du har F i kursen eller om du ej har läst den. Om du har godkänt betyg, kallas det för "konkurrenskomplettering" och man är lägst prioriterad. Det är enbart om alla som vill läsa av andra anledningar (i första hand de som ej har fullständig grundskolekompetens; i andra hand de som ej har någon gymnasiekompetens; i tredje hand de som har ofullständig gymnasiekompetens) får plats och det finns pengar kvar i budgeten - då kan Komvux ta in dem som vill konkurrenskomplettera.

    Då blir det i praktiken så att man blir hänvisad till Prövningar. Självstudier och göra prövning. Kostar i dagsläge 500 kr/prövning

    Ännu ett alternativ är att göra Högskoleprovet och konkurrera med dess resultat om en plats på högskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare