Salam
    jag går i IM Knut Hahn gymnasiet i Blekinge, och ska söka till Göteborg i Göteborgs kommun. ska söka i första hand Teknik inriktningar (Teknikvetenskap, Design, Samhällsbyggande), Och sen Natur inriktning natur. jag har inte så mycket koll på bästa skolor där, eller vilken skola ska jag välja. det finns massor med skolor och friskolor där. !!!!!!!

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Var i Göteborg ska du bo? Det kan ta lång tid att åka till skolan till andra sidan stan  ... Kan ta 1,5 timme att ta sig från bostad till skolan.

    Med bästa skolorna, vad menar du? Svårt Att komma in eller ngt annat?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag ska bo typ centralt. i Lindholmen. alltså vilka skolor som ni kan rekommendera. och mina poäng är vid 220. så at jag behöver lite råd på det från någon som kan om skolorna där!
    • Milla : Ansökningsperioden i Västra Götaland är slut men under Omval från mitten på april ska man kunna göra ansökan igen. Men då kan Man lägga in val endast på SYV -inloggning dvs du behöver få hjälp av en SYV och jag rekommenderar Vägledningscentrum i Göteborg och antagningskansliet för Gbg regionen ... Planerar du besöka Gbg under våren, då kan du kanske göra besök till vägledningscentrum och även besöka några gymnasieskolor.
    • : Hej Milla! Jag bor i blekinge, Ronneby. Och antagningen stänger här 15/feb. Så att jag har fram till det. För att jag är folkbokförd i Ronneby just nu. Har sökt och frågat mycket om skolorna där. Det svårt att veta mycket om de om man inte bor där och har koll. Ska söka Plohems"Te", Hvitfeldtska"Na", Mikael elias "Te". Det som jag bestämt. Men undrar om ni har lite extra råd. Kanske nåt som jag inte vet, eller nån skola som är bra :-). Tack så mycket.
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig!;)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det finns 55 gymnasieskolor i Gbg >> och vi rekommenderar att ha Många alternativ i sitt gymnasieval ...inte bara tre utan kanske tio. Det skulle vara kanonbra om du kunde komma till Gbg och besöka de gymnasieskolor som ligger i toppen på din lista så att du har Rätt skola som ditt högsta alternativ ...

    • : Tack Mikael! Ja det skulle jag göra. Men behöver lite tips på gymnasieskolor som erbjuder Teknik inriktning "Tek, Design, Sh", och naut inriktning "natur". Hade tänkt på( polhem, hvitfeldtska, Mikael elias, kunskapsgymnasiet, hermods, katrinelund). Men ändå vet jag inte vilken skola ska jag ha fösrt.
    • : Natur*****
    • Mikael : För att bestämma vilken skola du gillar mest, är det bra att besöka flera skolor, känna in atmosfären ....:) för att vad som är "bra skola" för en elev är mindre bra för en annan .. Det är ju bara du som vet vad du är "ute efter "...;) rykten om skolorna stämmer inte alltid plus att situationen kan också förändras om t.ex några nya lärare börjar på skolan ... Och det är ingen som vet hur det blir nästa år: ingen kan veta om en lärare blir långvarigt sjuk t.ex... Så blir gymn.val lite av en chansning i alla fall, även om man funderar noga och länge.
    • : Tack så mycket :-)
    • : Om jag kommer in i Naturprogrammet, så måste läsa moderna språk. men jag går i IM, och har inte betyg i modernt språk. och har inte chansen att plugga det för att de inte erbjuder det. får jag läsa typ spanska eller franska i gymnasiet. eller vad kan hända då?
    • Anna : Om en eIev inte har Iäst ett modernt språk på grundskoIan - är det Nybörjarspråk, steg 1 - som eIeven kan Iäsa - t.ex Spanska 1, Tyska 1 eIIer ItaIienska 1.
    • Anna : En annan möjIighet är att Iäsa ModersmåI i stäIIet för moderna språk.
    • Anna : ännu en möjIighet är att - om gymnasieskoIa kan erbjuda Iäsa ditt modersmåI som ett modernt språk, så får man göra det, om man viII.
    • : Ja, det blir säkert bra. mitt modersmål är arabiska, och inte säker att skolorna som ska komma in ska erbjuda det som modernt språk. Tack.
    • : Och jag har betyg på Arabiska, så att jag behöver arabiska 5,6 och inte alla skolor har det.
    • Anna : Språkcentrum i Göteborg erbjuder arabiska. Som modersmåI ska du få Iov att Iäsa... ang. om det kommer att finnas möjIighet att Iäsa arabiska 5, får man undersöka saken. men du kan också Iäsa nybörjarkurs i tyska, franska eIIer spanska.
    • Anna : Arabiska 5 finns i utbudet på Språkcentrum i Göteborg - så det borde inte vara omöjIigt för dig att komma med i den kursen. :)
    • : Tack. :-)
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Gymnasieantagningen i Göteborgs Regionen gör inte någon värdering av skolor för sökande. De hänvisar till webbplatsen för gymnasievalet https://www.google.com/url?hl=en&q=http://www.indra2.se&source=gmail&ust=1486458433384000&usg=AFQjCNEKorMWwkxSFh63darb-Rz9xz5MrA">www.indra2.se där finns sökfunktion och  utbildningskatalog på https://www.google.com/url?hl=en&q=http://grkom.se/gymnasieantagningen&source=gmail&ust=1486458433384000&usg=AFQjCNFbDhhweMz6PbsYTNMWdj5iEXgMtg">http://grkom.se/gymnasieantagningen finns antagningsstatistik från tidigare år.

    Elev som planerar att flytta gör alltid flyttanmälan och ansökan i den kommun den är folkbokförd innan flytten. Se information på https://www.google.com/url?hl=en&q=http://grkom.se/gymnasieantagningen&source=gmail&ust=1486458433384000&usg=AFQjCNFbDhhweMz6PbsYTNMWdj5iEXgMtg">http://grkom.se/gymnasieantagningen under rubriken GYMNASIEVALET - blanketter och anvisningar, Flytta till Göteborgsregionen.

    ''''''''''''

    Ovan ser du info från Gymnasieantagningen i Göteborgs regionen, som kanske blir till hjälp för dig. Lycka till med ditt gymnasieval!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Många ungdomar undrar över vilken skola som är bäst och det är alltid en en svår fråga att besvara. Det handlar alltid om vem ungdomen själv är och vilka förväntninar hen har på sin skola och sin skolgång. En och samma gymnasieskola är mycket bra för en elev  men urdålig för en annan.

    Det går därför inte svara på frågan vilka skolor som är "bra"...

    Vänligen

    Liselotte syv

    Liselotte