Joel

    Hej, det är så att jag gick Sam-Beteende i 2,5 år och därefter bytte jag linje till vård och omsorg (hoppade in i en åk 2 och de hade gått 3 terminer). Under första 2 åren i sam beteende avslutade jag 19 kurser var av 10 var kurser som inte ingår i mitt nuvarande program vård och omsorg. Ska de 10 kurserna där jag fick betyg i sam beteende räknas in i mina slutbetyg från yrkesgymnasiet då jag går ut ur vård linjen? trots att de kommer från en annan linje från en annan gymnasieskola. Blir inte det orättvist rent meritpoängsmässigt? Med stor tacksamhet // Joel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel!
    du uppger tyvärr inte om rektorn på din nuvarande utbildning fattade beslut om Individueltanpassat program, för dig. Beslut om det får fattas av rektorn om eleven byter program, och i det beslutet framgår i så fall vilka kurser som byts mot vilka andra kurser.
    Matematik på nivå1 får bytas fritt - alltså matte 1a,1b eller 1c får ingå i alla examensbevis, oavsett vilket program det är (en av kurserna alltså på nivå1 och det vanliga är att man tar in högsta betyget in i examensbevis).
    Även om rektor har fattat beslut om individ.anpassat program så får ej kurser under Gymnasiegemensamt bytas ut (de måste ingå i examensbevis), se programplan för VO.
    Om inget beslut om individ.anpassat program finns, då måste examensbevis innehålla alla kurser med gymnasiegemensamma, programgemensamma + kurser inom en av inriktningar. Nu är det så att just VO inte har några inriktningar, då är det tillräckligt antal kurser som på det programmet får läsas som programfördjupning; 200poäng inom individuellt val får läsas vilka kurser som helst + gymnasiearbete med godkänt betyg måste finnas med. På så sätt uppfyller man kraven för examensbevis från gymnasiet. Om eleven har fler betyg som inte får plats inom 2500poäng på programmet, finns de i så fall i examensbeviset med "U"-markeringen. Betyg i kurser som är U-markerade räknas in endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Vilka kurser som ger meritpoäng kan du se på gymnasieguiden.se/merit

    Du måste i din individuella studieplan kunna se hur planeringen mot examensbevis ser ut just för dig. Prata med SYV_en på din skola. Ytterst ansvarig är rektorn på skolan.