Hej Leen,

    jag och mina kollegor här på FRåGA SYV känner inte till några svenska gymnasieprogram som för särskild behörighet skulle kräva godkänt betyg i en gymnasiekurs Religionskunskap 1. Men vi kan inte svära att det inte finns något sådant program, eller att det kravet inte skulle uppstå i framtiden.
    Det finns oerhört många program på de svenska lärosätena och vi känner tyvärr inte någon möjlighet att filtrera på Krav på särskild behörighet: Religionskunskap1. I en lista på program på grundnivå på Studera.nu fick jag fram 2.233 st.träffar.  De sökbara programmen på grundnivå på de svenska lärosätena verkar vara 2022 st.till antal. Det är i alla fall vad jag fick fram just nu (den 27 april 2022) på Antagning.se: se listan på antagning.se

    För att se krav på särskild behörighet måste man gå in på varje program och se vad som står om kraven för just det programmet. Att titta på över 2 tusen utbildningar skulle ta väldigt lång tid och det är också mycket möjligt att man ej hittar ngt.program som skulle specifikt kräva just Religionskunskap 1. Du kan gå in och titta på de programmen som du är intresserad av för att se om Religionskunskap 1 skulle eventuellt krävas för särskild behörighet. Min gissning är att du ej kommer att hitta ngt program där godkänt betyg i Religionskunskap 1 skulle krävas.