Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Kan man komma in på ett introduktionsprogram i den preliminära ansökan? Det är kanske olika i olika delar av landet? Tacksam för svar!
Mikael: :
Det kan vara olika i olika delar av Sverige men det spelar egentligen ingen roll på vilka utbildningar elever kommer in i preliminär antagning för att antagning kommer helt och hållet göras om när elever får sina slutbetyg från grundskolan.
Hej! Jag har en fråga. Min väns syster ska gå ut nian i år och är osäker på om hon får godkänt i matematik. I värsta fall kan det leda till ett F men hon har godkänt i resterande ämnen. Kan hon komma in på sitt gymnasieval...
Mikael: :
Hej Roro!för alla svenska nationella gymnasieprogram ingår det i behörighet att ha i sitt slutbetyg från grundskolan - godkänt betyg i matematik. Att det är en kommunal eller en... Läs hela svaret
Hej
en elev som redan läst 3 år på yrkesintroduktion och uppnådde behörighet till yrkesprogram i alla ämnen förutom engelska. Får vi anta honom till ett annat introduktionsprogram alltså till IMV, trots att hen redan läst 3 år på ett annat IM?
Anna: :
Hej!Skolverket säger att det inte finns någon regel som skulle förbjuda att anta till ett annat IM även om eleven redan läst 3 år på t.ex yrkesintroduktion. Men det... Läs hela svaret
Hej, jag fyller 17 detta år och direkt efter 9an så hoppade jag av gymnasiet då jag inte fick godkänt i matten och var lite skoltrött. Dvs att jag heller inte gick im för att läsa upp mattebetyget. Så min fråga är ifall det är...
Anna: :
Hej!utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan är du tyvärr inte behörig till nationella gymnasieprogram och med det... Läs hela svaret
Hejsan, kan ni förklara lite kring yrkespaket för introduktionsprogram? Är det en ny utbildning (typ ett nytt introduktionsprogram)? eller vad gäller? var ska eleven vara inskriven och vad är syftet? måste yrkespaket erbjudas eller är det frivilligt för skolorna att erbjuda?
Tack på...
Peter: :
Hej Elin,info om Yrkespaket för introduktionsprogram finns bl.a på Skolverkets hemsida. Och vi har även pratat med en sakkunnig på Skolverket om det; fick svar att det är inte ett nytt program,... Läs hela svaret
Jag har en son med hemmasittarproblematik. Han kommer förmodligen ändå få E i de flesta ämnena ( F i idrott och moderna språk har han hoppat av)
Jag förstå inte IM, det står att de kan man gå om man inte blir behörig att komma in på ngt annat, men med E i allt är han behörig men kommer inte...
Daniel: :
Hej Jessica,alla behöriga sökande konkurrerar om plats på gymnasiet. Det är bra att ha Många olika alterativ i sin gymansieansökan - man bör söka till alla de olika... Läs hela svaret
Hej, jag har från en kollega hört "rykten" om att IM preparand försvinner. Är det sant? I så fall när och var finns det mer info om detta?
Tacksam på förhand
Ulla SYV
Anna: :
Ja, Ulla, det stämmer.
Det finns fram till juli 2019 fem introduktionsprogram:Preparandutbildning och Programinriktat individuellt val som är två av dagens fem Introduktionsprogram, ersätts av... Läs hela svaret
Hej
min fråga gäller en elev på IM, programinrikt.indiv.val /PRO/ - som under första kalenderhalvår i år fyller 20 år men ej uppnådde godkända betyg på grundskolan ännu och är oklart om hen uppfyller dem heller... har hen rätt att fortsätta i 3 år läsa IM, PRO eller inte (jag menar i första...
Milla : :
Hej SYV,
Det är enligt Skollagen kapitel 17, §15 - så att elever har rätt att fullfölja påbörjad utbildning och det ska inte spela roll om det är nationellt eller IM-program.
Vänliga hälsningar
Milla SYV
hej, jag undrar vad är det som är skillnad på yrkesintroduktion & språkintro? eleverna från båda utbildningar kan ju komma in på gymnasiet sen. Vad är det för skillnad?
mvh
Ulla
Anna: :
Hej Ulla,
båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till... Läs hela svaret
Hej,
jag undrar vad står det i Styrdokumenten - t.ex i gymnasieförordningen - som svar på frågan: Får elever på Introduktionsprogrammen höja sina redan godkända grundskolebetyg?
Exempelvis läser eleven på preparand för att få godkänt betyg i Geografi för att bli behörig till...
Anna: :
Hej!Vi fick en liknande fråga för ett tag sedan och ställde den till Skolverket. Vi fick då följande svar från Skolverket, var god läs nedan:
"Nej, det är inte möjligt... Läs hela svaret
Hej, jag behöver få förslag på skolor där eleven kan få en plats på IMYRK HA, RL eller FT där det även är lätt att få ett boende, gärna på skolinternat. Har ni några tips?
Tacksam för ett snabbt svar!
G. :)
Peter: :
Hej G,
Introduktionsprogrammen>>, inklusive Yrkesintroduktion>> - är det i första hand i "din egen" kommun dvs där eleven är folkbokförd, som man... Läs hela svaret
Hej! jag undrar följande - kan elev som fått E på kurs i grundskolan höja sitt betyg på IM?
Tack för ett snabbt svar och med hänvisning till "lagtext" om möjligt.
Mvh
G. :)
Anna: :
Hej,
det är Kapitel 6 i Gymnasieförordningen som handlar om Introduktionsprogram.§3 t o m §8 i kapitel 6 handlar om Innehåll mm.
I §3 läser man bl a: ... "dock inte sådana ämnen som eleven har godkända betyg i".
Jag har gått ett år på Im nu och har fått upp alla betyg (förutom No ämnerna) till minst E. Jag vill söka till handels eller samhälls men jag vet inte vilken sida jag går in på för att söka.
Julia: :
Hej Amanda,
Sverige är indelat i olika antagningskansliernas upptagningsområden. Om du söker från Söderhamn - borde det här vara din sida för att göra gymnasieval >>.... Läs hela svaret
Undrar om någon kan svara på om det finns någon möjlighet alls för elev att kombinera IM - språkintrodukton med IM - yrkesintroduktion? I så fall finns någon skola i Stockholms eller Uppsala län som har BF eller VO som skulle finnas den möjligheten?
Anna: :
Hejsan, behörighet till yrkesintro inom IM>> är Kunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för det aktuella yrket. Därför ser jag inga hinder för eleven,... Läs hela svaret
Hej, behöver hjäIp med att hitta gymnasieutbildningar mot radio och tv inom Stockholms antagningsområde. Gärna yrkesprogram och introduktionsprogram.
Tack på förhand!
G. :)
Anna: :
hej gäst,
Estetiska programmet, inriktning teater finns på 10 gymnasieskoIor i stockhoIms Iän.
Estetsika programmet, inriktning Estetik och media - på 23... Läs hela svaret