Andreas
    Jag har intensivt letat runt för att hitta en passande utbildning/yrke. Yrken som intresserar mig uppgiftsmässig är: Låssmed, Vindkraftstekniker, Teletekniker, Kyltekniker och snickare mfl. problemet är att alla dessa yrken verkar ha/har en hög social interaktion, vilket är något jag inte klarar av och inte kan lära mig att klara av.

    Efter att ha studerat programmering en tid (som erbjuder en del positioner utan social interaktion), så verkar istället min låga IQ utgöra en problematik. Nu står jag handfallen.
    • : Jag tänker att det måste väl finnas en del yrken som är vedertaget kända för sin låga sociala interaktion...
    • Julia : Inom de flesta yrken beror det väldigt mycket på vilken arbetsplats man "hamnar på".
    • Ludmila :

      Hej, jag fick nu svar från en specialpedagog som jobbar på en gymnasieskola; var god läs hennes svar:
      "...det går inte att svara generellt på vilket yrke som passar en person med låg IQ eftersom det beror på personlighet, intresse och övriga styrkor, men generellt brukar yrken där det krävs högskoleutbildning gå bort. Om hen har en utvecklingsstörning brukar det gå att få hjälp via LSS att hitta lämplig arbetsplats/sysselsättning. När det gäller bristande social kompetens så skulle jag säga att många arbetsplatser kan passa. Man bör kanske undvika arbetsuppgifter med mycket kundkontakt, men kollegor/ledning borde kunna ha förståelse & se till personens kompetens snarare än sociala förmågor. I en butik skulle man t.ex. kunna jobba på lagret, med beställningar o.s.v. Som hantverkare/snickare skulle man kunna jobba med diverse projekt så länge någon annan sköter kundkontakten. Även många tekniska jobb inom IT borde fungera utan att behöva ha allt för mycket sociala kontakter utanför det egna företaget. Många jobb kan ju också skötas via nätet idag, t.ex. e-handel-företag eller kundtjänst, oftast kan det vara lättare att vara socialt kompetent via en dataskärm istället för i verkliga livet.

      ang. kunna lära sig bli "socialt kompetent" (utveckla strategier)
      Det går att memorera hur många sekunder det är lämpligt att titta någon i ögonen eller vilka fraser som förväntas i olika situationer. Ett knep är ju också att föra konversationer skriftligt istället för muntligt. Då kan man fråga om hjälp om man är osäker på hur man borde svara. Alla kan utveckla strategier för att fungera i de sammanhang man finns till vardags."

    • Ludmila :

      Har också förslag på följande yrken där man inte behöver besitta så stor social kompetens: byggnadsarbetare & lastbilschaufför.

    • Kristoffer :

      Hej Andreas!
      Jag har läst dina frågor och även de olika kommentarer som ges och ser att du formulerarar dig mycket väl. Är det din egen bedömning att du har brister i social förmåga och att du skulle ha begränsad IQ (som du skriver)..?
      Jag själv har aldrig passat i traditionell inlärningsmiljö (skolan) utan startade ganska snabbt eget företag. Där fick jag utrymme att testa mina ideér i verkligheten och det har passat mig utmärkt.
      Min uppfattning är "social kompetens" och liknande förmågor är mycket svårt att mäta - om du umgås med personer som har liknande intressen och tankeksätt som du så kan jag tänka mig att dialogen fungerar ganska bra, eller? Jag tror det är samma sak när det gäller din uppfattning om "låg IQ". Gör du något som intresserar dig så finns alla möjligheter att utvecklas inom det området. Försök tänk om Andreas och se inte bara dina uppfattade begränsningar utan försök se möjligheter och att det kan vara spännande att utmana sig själv! Pröva och se vad som händer, vad är det värsta som kan hända..? Ett eventuellt misslyckande kan vara en mycket bra och användbar erfarenhet Andreas, glöm inte det!

    • :

      Hej Kristoffer,

      jag förstår vad du menar, men min sociala förmåga är katastrofal och jag tycker bara inte om att vara bland människor mer än nödvändigt, även om vi skulle ha liknande intressen. Jag har ingen inspiration överhuvudtaget och skulle behöva relativt enkla och repetitiva arbetsuppgifter, vilket går emot att starta eget. Min IQ (under medel) är för låg för att bli en någorlunda duktig programmerare om man kombinerar det med min låga motivation. Misslyckanden påverkar också ekonomin, vilket gör det svårt att se möjligheterna.

    • Anna : Mitt råd är att du frågar på Arbetsförmedlingen om möjlighet att göra en Arbets-psykologisk utredning för dig. En sådan utredning skulle visa på vilka realistiska möjligheter på arbetsmarknaden som finns för dig.
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    min första tanke är att föreslå att du på Arbetsförmedlingen frågar efter en Arbetspsykologisk utredning >>.

    Min andra tanke är att du bokar tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun och hos arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen.

    Du är också mycket välkommen att se information om många olika yrken på www.framtid.se - där finns det beskrivningar av över 2.000 yrken.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Det som tråkigt med www.framtid.se är att det inte står i beskrivningen vilka yrken som inte kräver hög social kompetens/interaktion, endast tvärtom: site:framtid.se "social kompetens"

    • Julia :

      Du kan kanske hjälpa oss att hitta vilka yrken som inte kräver socialkompetens... . Oavsett vilket yrke man "tittar på", finns det många exempel på att "på den här arbetsplatsen" så samarbetar man i team och/eller har med kunder att göra... och hitta var man inte behöver kunna göra det är mycket svårt. Kom på att Författare >> och Manusförfattare >> - kanske inte behöver ha socialkompetens. Du kan producera en bok eller manus alldeles på egen hand, men sedan gäller det att "sälja" den, få betalt för manuset. Och så också Översättare >> - man kan översätta texter från ett språk till ett annat alldeles på egen hand, men det gälle också att kunna få uppdrag och sedan hantera de eventuella klagomålen - om kunden som beställde översättning kanske har "synpunkter" (det finns ofta olika sätt att översätta samma mening på - och du och kunden kan ha olika uppfattningar om vad som är rätt).

    • SYV-besökare : Att praktisera inom olika områden som eleven kan vara intresserad av är den bästa vägen.. Jag arbetar med praktik för ett antal elever ur den kategorin och många hittar sin sysselsättning genom praktik. Platser inom handel, vaktmästeri, kök, odlingar är bra områden.. Hälsar!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    titta gärna på bland annat följande yrken:
    städare-lokalvårdare - här tänker jag att det borde gå att hitta en arbetsplats där man städar under de tider där ingen annan är inne i lokaler (t.ex tidig morgon, sent på kvällen - efter kontorstid eller på nätterna);

    diskare - här tänker jag om man jobbar i köket där alla i köks-teamet vet om och accepterar att du inte vill (eller kan) umgås med dem, utan endast vill utföra ditt arbete;

    steriltekniker - finns yrkeshögskoleutbildningar som förbereder inför detta yrket; det borde inom det yrket vara möjligt att hitta arbetsplatser där man ej behöver vara social.

    • : "trivs med att arbeta i team" enligt: vardyrkeshogskolan.se (steriltekniker)
    • Julia : Har du själv några förslag på yrken där socialkompetens ej krävs? I de flesta yrken ska man ha på ett eller annat sätt med människor att göra... och då är det en stor fördel att kunna samarbeta. Har du varit i kontakt med Arbetsförmedlingen? Vad säger AF om vilka yrken som ej kräver socialkompetens?
    SYV-besökare SYV

    Hej Andreas,

    du ställer en intressant och viktig fråga, tycker jag.

    Dock, är det rätt svårt att ge svar. :(

    Jag kontaktade en Arbetsförmedlare med en liknande fråga och fick då följande svar:

    "Du kan testa att göra våra tester intresseguiden och självskatta dina kompetenser och svara på frågorna utifrån hur en person med de förutsättningarna skulle svara, exempelvis kanske inte vill arbeta i grupp etc, Skickar en länk till vart du hittar testerna, en av dem är lite längre ner på sidan så du får scrolla; det kan även variera vad en sökande kan passa som då det är så måna olika faktorer att ta hänsyn till, för de med olika funktionshinder som även kan vara intellektuella, så brukar AF kunna erbjuda hjälp med anpassning av redan befintliga yrken på marknaden, AF brukar även samarbeta med Samhall som har en hel del olika tjänster som de erbjuder som kräver olika mycket utifrån social och fysisk förmåga samt olika nivåer av intellektuella utmaningar, så spana gärna in även deras sidor och se hur de arbetar med just den gruppen arbetssökanden...

    här är länken.

    Lycka till!"

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag tänker på jobb inom programmering, statistik eller någon form av produktion i fabrik är exempel på områden där social kompetens inte är det viktigaste utan att specialistkompetensen är det mest centrala. Visserligen är det även ibland team som arbetar även inom dessa områden men det kan finnas mer individuella tjänster.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    lite exempel på yrken i allmänhet där man inte har så mycket kontakt med folk:  Nattvakt, processövervakning, skogsmaskinförare, lastbilsförare, översättare (översätta texter), trädgårdsarbetare, lantbruksarbetare (t.ex stallarbetare eller avbytare), kreativa yrken där man utövar yrken hemma ex författare, konstnär etc, yrken där man arbetar hemifrån och via dator, utveckla datasystem osv.

    I de flesta yrken finns det alltid människor man ska ha kontakt med på ett eller annat sätt. Har man normal IQ men social fobi så kan det ju tänkas att man kan öva upp sina sociala förmågor via t ex terapi (KBT) mm.