Klara
    Nu är det bara några dagar kvar och jag har fortfarande inte bestämt mig!

    Mina framtidsplaner efter gymnasiet är klara: då vill jag, tillsammans med en kompis, åka utomlands och plugga ekonomi. Jag vill nog jobba med ekonomi/starta eget företag också.
    Problemet är vilken linje jag ska gå.
    Jag satsar högt och har höga betyg som jag vill ta vara på. Jag funderar mycket på natur eftersom det verkligen är den bredaste linjen och jag vet inte om jag ändrar mig sen o kanske vill bli doktor??
    Jag tycker alla ämnen är väldig roliga men känner lite extra för matte (vill läsa upp till matte 5!) och även so. Jag ha lätt för skolan och att skriva långa texter.
    Jag är inte sådär jättebra på språk, men jag har ändå intresse i det och vill läsa det på gymnasiet (för att lära mig).

    Jag väljer just nu mellan två olika linjer o vet inte viket jag vill sätt som mitt första val.

    Antingen tar jag ekonomi/ekonomi på en skola där lägsta antagning för ekonomilinjen är runt 10 poäng lägre än min (och medianpoängen ungefär som jag har). På denna skola kan man välja 400 poäng inviduellt val vilket gör att jag kan läsa alla mattekurser (förutom specialisering) och även moderna språk och/eller engelska 7 som jag vill.
    Det som kan vara med denna skola är att det finns några linjer med inriktning åt estet där "lalliga"-människor går. När jag var på öppet hus kändes det lite så. På denna skola kanske jag träffar någon jag känner också, och det vill jag inte! Jag vill börja om på nytt nu.

    Det andra jag väljer mellan är natur/natur på en annan skola. Här kan jag också välja alla mattekurser som jag vill. Min intagningpoäng är snäppet över lägsta antagning men medianen är lite högre än vad jag har. Om jag går den här skolan har jag verkligen livet framför mig för den ger såå många möjligheter. Något jag däremot inte är säker på är all no. Det är väldigt högt studietempo och höga ambitioner på den här Skolan. Sedan har man "no Fördjupning" som jag inte är sådär jätteinne på. Hade hellre haft matte fördjupning här.

    Skolornas miljö och sammanhållning är båda fantastiska. Ekonomi-linjen-skolan är lite mindre medan natur skolan är lite större, vilket också kanske spelar roll. Jag vet inte om jag vill fortsätta vara en i mängden, jag kanske hellre vill gå på en mindre skola där man är någon.

    Hur ska jag göra?
    //Inte "välj med hjärtat" för jag gillar skolorna lika mycket och kan tänka mig båda linjerna\\

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inget lätt val - du har verkligen analyserat allt i detalj - jag är imponerad men kanske lite för mycket analys eftersom detaljerna verkar låsa dig också.

    Även om du gillar båda skolorna lika mycket så hör jag en nyans när du pratar om programmen. Det program där jag hör att du ändå verkar känna mest lust inför är ju Ekonomprogrammet - ett plus är ju att du även kan läsa mycket matte på just den skolan. Att" lalligt" folk går där eller att du kanske träffar någon du känner kanske du får ta - ingen skola är perfekt och ibland så stämmer som tur var inte alls första intrycken - dom lalliga eleverna kanske blir världens bästa vänner! Och ofta blir det en nystart vilken skola man än börjar på - gymnasiet i sig är olikt grundskolan så även om du känner en och annan så kanske det inte behöver betyda något negativt i längden.

    När du prata Natur så tolkar jag det som att du väljer det ur ett nytto-perspektiv - även om du gillar matte så får du så otroligt mycket annan no på köpet att du ändå tvekar. Fundera på om det är värt detta pga av att du kanske,möjligtvis vill bli doktor i framtiden. Läser du Matte 3 på Ekonomiprogrammet så kan du komplettera noämnen på högskolan senare via ett Naturvetenskapligt basår - och sen söka en läkarutbildning.

    Hoppas mina reflektioner gav dig lite stöd i hur du kan tänka. Lycka till!/Lena, Syv
    ...hrmm...ja, om man verkligen gillar en skola så bör inte poängen har så stor betydelse - egentligen!
    Det är så mycket annat som är viktigt när man välja skola - undervisning, lokaler, miljö, resväg.

    Du ger bra nyckelord! Kul, bäst eller lärorikt - fanns det ett enda svar på det så vore vi båda miljonärer, haha! Min erfarenhet är dock att ju fler skolor man besöker, ju fler miljöer man ser, provdagar man går - ju bättre överblick får man över dels vad som finns och dels vad man själv kan passa in. Det kan också bli att man hittar många bra skolor och att det blir svårt att välja -men tar man ordentlig tid på sig och har tålamod och funderar så brukar ett beslut födas fram. /Lena, Syv

    Jag tror inte riktigt på att man väljer ett program som man bara halvhjärtat gillar och som man tror att man får nytta av i framtiden - här och nu är bäst! Du kommer byta smak, intressen, tycken många gånger i livet och då kan du alltid komplettera dina kunskaper på något sätt.
    ...Mmmm, kanske man ska tänka på betygen på ett annat sätt än bara siffror och poäng? Om jag vänder lite på ditt resonemang och säger att det ligger stora kunskaper bakom dina betyg som du inte vill slösa på saker som du egentligen i och för sig är bra på men inte verkar så intresserad av - som att experimentera och kladda - eller? /Lena, Syv
    • : Tack så hemskt mycket för svar, absolut hjälpte det en del. Men nu har lite nya frågor kommit upp; För det första, ska man välja linjer med högre Medelpoäng eller lägre Medelpoäng än vad man själv har? Och sedan en fråga jag ställer hela tiden: ska man välja det man tycker är kul, det man är bäst på eller det man vill lära sig? Här är det så mycket dubbelmoral det kan bli! Verkligen tack för svaret, hoppas du kan svara på detta också :)
    • : Dina svar är verkligen perfekta! Ska tänka på vad du skrivigt när jag skickar in min ansökan :) Tack så jättemycket!
    • : En sista grej; No-ämnena har jag ju haft i hela grundskolan och har väldigt bra betyg i alla av dem (samt i matte, teknik). Ekonomi blir liksom "helt nytt" om du förstår vad jag menar. Men samtidigt gillar jag verkligen inte att experimentera, kladda och hålla på med farliga ämnen. Så ekonomi passar kanske mig bättre, eftersom det ändå är det jag ska läsa vidare på sen. Det ända är väl att jag kanske känner lite att jag "kastar bort" mina betyg. Ekonomi är absolut inte dåligt, men natur är ju mycket bredare.... Hur ska jag tänka kring det här?
    • : Precis så! Jag har verkligen kämpat med no-ämnena och jobbat med dem så mycket att jag kan dem bra. När jag var på öppet hus på en skola var det en elev som sa "bara för att samhället säger att man ska gå natur, betyder inte det att det är det bästa". Det var så smart och jag går runt med det i bakhuvudet hela tiden. Men nu ska vi skicka in vårt val imorgon och jag vet fortfarande inte vad jag ska välja. Jag skulle vilja gå båda dem här skolorna och linjerna... Det är verkligen lika mycket för o emot...
    Läs alla kommentarer