Hanna
    Hej! Håller på att fundera på vad jag vill jobba som i framtiden och är sugen på att bli sjukgymnast/fysioterapeut, vilken linje ska kag välja och/eller vilka kurser ska jag lägga till för att kunna läsa vidare till sjukgymnast/fysioterapeut?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    särskild behörighet till Fysioterapeutprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2 (a, b eller c), Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b (eller i två mindre kurser 1a1+1a2 som sammanlagt bildar samma som 1b).

    Dessutom är det till alla utbildningar på högskola - alltid krävs Grundläggande behörighet.

    Jag rekommenderar i första hand Vård- och omsorgsprogrammet>>.

    För särskild behörighet välj Matematik 2a inom programfördjupningen.

    Samällskunskap 1a2 och 1a1 läses som obligatoriska kurser på VO.

    Ang. Naturkunskap 2 kan man använda sig en en  " generell ersättningsmöjlighet":
    om man får examen från Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - som alla läses obligatoriska på VO, men då måste man bara se till att man har minst betyget E i alla de kurserna - då behöver man inte ha betyg i Naturkunskap 2.

    ***

    Om man blir behörig att söka till fysioterapeutprogrammet, blir man
    samtidigt behörig att söka utbildningar som leder till att man kan jobba
    som Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut och Socionom.

    ***

    Om man läser på ett annat program, än Vård- och omsorgsprogrammet eller Naturbruksprogrammet, behöver man läsa Naturkunskap 2 för att bli behörig till Fysioterapeutprogrammet. Men undantag av Naturvetenskapspogrammet - för att man behöver inte betyg i Naturk.2 om man har godkända betyg i Fysik1, Kemi1 och Biologi1.

    På Teknikprogrammet läser man fysik1 och kemi1 men inte biologi1, då kan man lägga tilll biologi 1, för att bli behörig till Fysioteprapeutprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA