Elvira
    Hej,

    Jag skulle vilja börja studera på högskola /universitet och skulle behöva hjälp att hitta den perfekta utbildningen.

    Jag är intresserad av Franska språket( vill kunna tala och skriva flytande), psykologi( hur människor fungerar och varför dom beter sig på ett visst sätt) , gärna en linje som är internationell eller också global för jag vill gärna ha möjligheter att kunna arbeta utomlands. Juridik , retorik(hur man talar på rätt sätt) samt att jag gillar att skriva inga tråkiga texter men mer åt författar hållet och sen kanske krimonolig ( det är intressant att veta varför folk begår brott osv) jag är väldigt intresserad av kvinnors rättigheter ute i världen som könsstympning osv.)

    Det är väldigt mycket olika ämnen. Finns det någon linje som har alla dessa ämnen eller liknanade?

    Jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elvira!
    Känner du till www.studera.nu - högskolornas gemensam hemsida är det? och alla högskoleutbildningar i Sverige - både kurser och program finns på den sidan.

    Du skriver själv att det är väldigt många OLIKA ämnen som du är intresserad av.
    Du skriver inte om du kan läsa i vilken stad som helst eller bara i en stad eller några få städer.

    Du kanske ej behöver hitta ett Program, utan kan läsa fristående kurser t.ex. franska, kriminologi, mänskliga rättigheter, en juridisk grundkurs - dvs olika separata kurser som du är intresserad av.

    Om man läser ett PROGRAM - då är det på förhand bestämda kurser med ingen eller liten möjlighet att välja vad man vill läsa inom programmet. T.ex inom Studie & yrkesvägledarprogrammet finns vi välja vad vi vill läsa under EN TERMIN av 6 terminer, dvs de andra 5 terminer var redan valda åt oss och även inom den enda terminen som vi fick välja - fanns det några få alternativ att välja mellan.

    Om du vill läsa ganska olika kurser, då finns det troligtvis inte inom ett och samma program... i alla fall känner inte jag något program som innehåller alla de kurser som du vill läsa.

    Gå in på www.studera.nu och i fall du vill läsa i en viss stad, välj den och se vad som finns där att läsa.
    Annars så finns det ca 5 000 utbildningar (kurser & program) att söka på högskolenivå i Sverige till Höstterminen 2016, som du ser på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?termin=2016.4%7c2016.5

    Sommarkurser 2016 - finns det 140 st. och du ser dem på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?termin=2016.3
    Du kan också titta på vad man kan läsa på distans. T.ex. finns det 27 kurser i franska som man kan läsa på distans http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/franska-76?distansingamoten=1

    Om du just vill läsa ett PROGRAM, se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?termin=2016.4%7c2016.5&typ=3 - alla de program som startar hösten 2016. Begränsa på ort eller ämne och du kommer på så sätt korta ner listan, som från börjar innehåller mer än 2,5 tusen program.

    En bra idé är att boka tid hos SYV på Komvux eller på den högskola där du vill läsa och ni kan under ett vägledningssamtal försöka tillsammans komma fram till vilken utbildning som skulle passa dig bäst.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till! Hör av dig när du vet vad du väljer att söka på högskola!
    ANNA
    Om att studera som utbytesstudent, läs på http://studera.nu/studera-utomlands/utbytesprogram/att-aka-som-utbytesstudent/

    Om att åka som "freemover" - http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/att-ordna-utlandsstudierna-sjalv/

    Det är bra att du är flexibel och kan flytta. Dock måste man tänka på att det kan bli svårt att hitta bostad på utbildningsorten. Ibland tror ungdomar att om de får en utbildningplats på en högskola, då blir de erbjudna bostad på skolorten, men så är inte fallet, tyvärr. Bostad får man ordna själv. Och det är alltid väldigt tråkigt om man måste säga Nej till sin utbildningsplats pga man ej fixade någonstans att bo.
    Därför kan det vara klokt att i första hand söka utbildningsplats på pendlingsavstånd från sin nuvarande bostad eller söka utbildning på distans.

    Om du inte hittar utbildning på www.studera.nu - då finns inte utbildningen på högskolenivå i Sverige idag.
    Andra utbildningsformer är Folkhögskola - www.folkhogskola.nu

    och Yrkeshögskola - www.yhguiden.se
    och du får gärna kika på vad som finns där.
    • : Tack så jätte mycket för snabbt svar! jag är väldigt öppenhet nya saker så jag kan flytta varsom men vill dock inte plugga i Stockholm. jag har sökt runt som en galning på studera och osv och har också blivit tipsad om att kanske läsa fristående kurser. jag har bokat ett möte med en syo nu :)
    • : Men vill verkligen (helst ha ett år utomlands )
    • Anna : Att läsa utomlands kan man som utbytesstudent inom ett program ELLER att man ordnar allt själv kring sina studier utomlands och då kallas man för "freemover". jag kommer nu att utöka mitt svar.