Daniel
    Hej, jag Har en fråga som jag aldrig riktigt fått svar på, så nu har jag fått rådet att vända mig hit. So here it goes. I framtiden så vill jag jobba med AI(Artificiell Intelligens), alltså den sortens AI som krävs för att skapa ett medvetande. Det är en stor dröm men det har redan börjat utvecklas dator-program i världen som liknar ett mänskligt medvetande. Alltså försöka återskapa vad som sker i människans hjärna och försöka immitera det i ett sorts programvara som man förhoppningsvis kommer kunna implantera i en robot kropp i framtiden, och därmed skapa en robot som fungerar som en människa.(någon som sett Westworld?) jag vill dock inte skapa kroppen för roboten, jag vill programmera hjärnan på den. Dock så vet jag inte vad jag skulle behöva plugga till för att få behörigheten att jobba med det i framtiden. Så frågan är alltså; vad för program/kurser måste jag ta på universitet/högskola för att kunna jobba med det i framtiden?
    Jag är väldigt tacksam den som kan svara på min fråga. :D
    • Ludmila : Tips som jag fick från en sakkunnig - sök till en följande utbildningar: Datavetenskapligt program på Göteborgs Universitet; Datateknik, 300 högskolepoäng på Chalmers (Tekniska högskolan i Göteborg); IT eller Teknisk matematik, 300hp, Chalmers.
    • Milla : Om du vill studera i Göteborg kan du gå D- eller IT-linjen på Chalmers, eller "Applied Data Science" eller datavetenskap på Göteborgs universitet. Vilken som är mest lämplig beror på exakt vad du vill lära dig, om du är beredd på mer tekniska och teoretiska kurser mm.
    • SYV-besökare : Mitt tips: gå in på www.studera.nu - det är lärosätenas gemensam hemsida (alla svenska högskolor och universitet är med där) och försök titta efter först vad som kan vara intressant (ex. kika efter DATAANALYS - det har mycket med AI att göra) och sedan besök/kontakta de lärosäten/program du är mest intresserad av (det är studievägledare och utbildningsansvariga på varje utbildning som vet mest om just den utbildningen).
    • Ludmila : Tips: delta i KTH:s ÖPPET HUS https://www.kth.se/utbildning/traffakth/oppet-hus/oppet-hus-1.558794 Hälsningar L.
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    kika på ykespresentation Robotutvecklare >>... tyvärr kan inte jag så här på Raka arm "rabbla upp" vilken utbildning du helst ska skaffa dig, men det ska vi försöka få fram och återkommer i så fall - så fort vi bara kan.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    Hej igen, fick nu svar från en sakkunnig som råder dig att främst rikta in sig på en längre Datavetenskaplig utbildning gärna på en skolan med teknisk inriktning typ, Chalmers eller Luleå tekniska.
    En 3 årig Dataingenjörsutbildning kan innehålla lite AI men är mer fokuserad på praktisk programmering som behövs ute i näringslivet (generellt) och även om AI börjar bli var mans egendom via de öppna API’er som finns från Google, IBM och andra så tror jag att man behöver en rejäl dos grundläggande Datavetenskap kombinerat med maskininlärning och andra närbesläktade områden om man verkligen menar allvar med att man vill vara med i frontlinjen för AI och AI forskning.
    Tips!
    gå in på de olika skolornas websidor och titta i programmen vilka kurser som ingår för att försöka hitta kurser som handlar om AI, maskininlärning, neurala nätverk osv.

    Hej igen!

    Vid KTH:s campus i Kista ges Civilingenjörsutbildning i informationsteknik som, enligt min bedömning, skulle passa in på dina intressen som du beskriver i din fråga. Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng, vilket vid normal studietakt motsvarar 5 år.
    De 3 första åren är på grundnivå och de avslutande 2 - på avancerad nivå. De 2 avslutande åren väljer man att läsa ett masterprogram. Du kan då fjärde året söka till Masterprogram, Maskininlärning som fokuserar på maskininlärningens matematiska grunder och metoder med tillämpningen av dem för vissa tillämpningsområden. Dessa tillämpningsområden inkluderar ämnen som datorseende, talkommunikation, robotik, informationshämtning. Du kan läsa mer om utbilningen via länkarna nedan.

    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/informationsteknik

    https://www.kth.se/en/studies/master/machinelearning

    Vänliga hälsningar

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Den delen av AI som man håller på med vid statistikavdelningar är att skapa statistiska modeller inom främst maskininlärningsmetoder. Just maskininlärning är ett stort område som på många olika sätt försöker (som ordet är) lära maskiner att lära sig själva. Dessa metoder är oftast relativt komplexa både teoretiskt och praktiskt att implementera.

    Om man utgår från vad Statistiska program tar upp, börjar det lite smått i kandidatprogrammet Statistik och dataanalys och koncentreras sedan med huvudfokusen i masterprogrammet Statistics and Machine Learning, som lägger fram teoretiska grunder kring alla dessa metoder, varför bör dessa användas och till vilka problem, hur jobbar metoderna för att få fram resulterande modeller och hur tolkas dessa sedan. Inom statistiska program jobbar man också väldigt mycket praktiskt med metoderna genom datalaborationer och projektarbeten där man ska lösa ett problem eller analysera ett givet datamaterial på bästa sätt.

    Andra utbildningar som handlar om maskininlärning kommer oftast inte in på frågan om varför metoderna kan/bör användas och lägger inte heller så mycket tid på vad som egentligen händer i modellerna. Inom datavetenskapliga utbildningar är då istället fokus på att programmera dessa modeller från grunden eller bygga ihop färdiga program i ett större sammanhang. Det blir lite grann utav "en svart låda" i dessa fall där förståelsen för vad modellerna egentligen går ut på, inte tas upp på en alltför teoretisk nivå.

    Det låter för mig som om Du är mer intresserad av den senare (datavetenskapliga utbildningar) som främst fokuserar på det praktiska, att bygga ihop metoder i ett större sammanhang, men inte på någon ingenjörsutbildning som skulle fokusera på det mekaniska.

    Ett tips jag har är kandidatprogrammet för Kognitionsvetenskap >> på Linköpings Universitet, som har inriktningar mot just AI.

    Best regards

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,
    det är en intressant fråga som har flera svar; det finns fler alternativ, och det beror på att "hjärnan" i en robot/AI är så komplex.

    En bra grund att stå på är förstås en IT-utbildning fokuserad på programmering, t.ex. D- eller IT-programmet (på Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg), eller Datavetenskap eller Software Engineering and Management (på Göteborgs Universitet). Men det går även att ta sig till AI via utbildningar i matematik, filosofi eller lingvistik, beroende på vilken "komponent" i robotens "hjärna" man vill arbeta med.

    Oavsett vilken utbildning man börjar med (programmering eller annat), så bör man specialisera sig på master-nivå, dvs man måste vara beredd att läsa i fem år på heltid på högskola/universitet.

    Här är några passande masterprogram - man måste alltså först skaffa sig Kandidatexamen:

    Computer Science (finns på Göteborgs Universitet, GU, och Chalmers),
    Software Engineering (GU och Chalmers),
    Interaction Design (Chalmers),
    Computer Systems and Networks (Chalmers),
    Applied Data Science (GU),
    Game Design & Technology (GU),
    Language Technology (GU).
    Några av dessa kräver en bakgrund inom datavetenskap, medan andra kan man söka även om man har en grundexamen (kandidatprogram, motsvarande 3 år på heltid) i något annat ämne.

    vänligen

    L.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    En bra grund är att ha en högskoleingenjörsutbildning inom datateknik för att ha en bra bas att bygga vidare på. Det finns därefter möjlighet att specialisera sig inom AI, t.ex. på Örebro universitets mastersutbildning Robotik och intelligenta system https://www.oru.se/utbildning/program/1718/?pid=674 . Det kan naturligtvis vara en fördel att välja ett lärosäte som har framstående forskning inom robotik/AI.

    Ett annat alternativ är en civilingenjörsutbildning där man kan välja inriktning mot Artificiell Intelligens under programmets senare del.

    Studie- och yrkesvägledare