Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Donna!

    Särskild behörighet inför Ämneslärarprogrammet - Gymnasielrare i Kemi och Biologi är godkända betyg i följande gymnasiala kurser:

    Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 och Matematik 4, Biologi 2, Kemi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2

    kurser: Samhällskunskap 1b och Matematik 1och 2 läses som obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet men de övriga kurser (se ovan) gör inte det.

    Du behöver alltså lägga till Matematik 3 och 4, Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2 samt Fysik 1a. Om du tittar i Programplanen för SA programmet ser du att kurserna Matematik 3 och 4 samt Biologi 1 får läsas som Programfördjupande men biologi 2, kemi 1 och 2 samt Fysik 1a får inte läsas som Programfördjupande på SA. De får läsas inom Individuellt val.

    Men Individuellt val är det enbart 200 poäng som får plats inom , dvs Kemi 1 och 2 får plats eller Biologi 2 och Kemi 1 - men det är ändå 250 poäng som inte får plats. Om rektor på SA beviljar läsa utökade kurser (som inte är din rättighet som elev) då kan det gå vägen.

    Men då läser du på mer än heltid och riskerar inte klara av dina studier. Det är egentligen inte meningen at man ska läsa på mer än heltid. Därför avråder vi från att försöka på Samhällsvetenskapsprogrammet bli behörig till att direkt efter gymnasiet läsa till lärare i Kemi och Biologi.

    Det går att komplettera efter gymnasiet. Det är en bättre lösning.

    Om du vill på gymnasiet bli behörig - då rekommenderar jag Naturvetenskapsprogrammet.

    jag hoppas att mitt svar hjälper dig välja rätt program på gymnasiet!

    L. :)

    Liselotte