Ibrahim
    Jag har bestämt mig att bli el ingenjör men jag vet inte vilket program som passar bäst om man vill gå i högskolan efter gymnasiet och jag kollade i studentum om Elingenjörs utbildningar och där ståd det att man ska ha en grundläggande behörighet,vad betyder det?
    • Milla : Var bor du. Eller snarare -vilken stad vill du gå på gymnasiet ?
    • Milla : I Eskilstuna är det Rekarnegymnasiet som erbjuder EE, elteknik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Grundläggande behörighet för dig som idag är 16 år är Examensbevis med godkända kurser svenska som andraspråk 2&3 och engelska 6.

    Uppnå grundläggande beh kan man på alla nationella gymnasieprogram men du vill ju bli el ingenjör, därför föreslår jag el-& energi eller teknikprogrammet .

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag tycker att det bästa alternativet är att gå på Inriktning Elteknik på EE >> som erbjuds på ca 200 gymn.skolor runt om i Sverige.

    Det finns många olika alternativ med examensbevis från el-&energiprogrammet. Välj att läsa kurser för grundläggande behörighet och även extramatematik 2a och helst även 3b.

    I Södermanland finns det Fem skolor>> som erbjuder EE Elteknik men i Eskilstuna är det endast Rekarnegymnasiet som har den utb.

    • : Jag bor i Eskisltuna i Södermanland
    • Milla : I Eskilstuna är det Rekarneg som erb den utb.
    • : Så man Kan gå på "vanlig" högskola/universitet om man inte vill gå på yrkeshögskolan
    • : T.ex om jag går på ett yrkesprogram som el&energi
    • Liselotte : På El- och energiprogrammet måste du välja läsa kurser för grundläggande behörighet. Det är DIN RÄTTIGHET men du måste säga till om det på din gymnasieskola. Om du får examensbevis från ett yrkesprogram /ex. från El- och energiprogrammet/ med godkända betyg i svenska 2 och 3 och engelska 6 - då kommer du ha Grundläggande behörighet för Högskolestudier.
    Läs alla kommentarer