dobasloba

    Hej! Jag slutar gymnasiet i maj, men får mina betyg i juli. Senaste dag för betygskomplettering är den 15:e Juni för komvux med start i September. Vad ska jag göra? Finns det något sätt att ändå göra komvux i höst? För kontext så läser jag IB programmet just nu, och vill läsa vidare matematik 4 i höst, då jag bara har matematik 3 behörighet. Jag har betyg från pre-IB, men vet ej om det räknas.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag vill råda dig kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be om att få lov att komplettera din ansökan till komvux senare, när du får dina betyg från IB-programmet; du kan hänvisa till information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - där ser man att antagning till svenska universitet gör undantag för de som går ut IB-programmet och de får komplettera t o m 5 juli (i stället för alla andra, som måste komplettera senast 20 juni).
    Vem som helst förstår att du inte kan uppvisa de utbildningsdokument som du ännu inte har fått. Men komvux kan i och för sig svara dig att du i så fall får söka till senare kursstart på kursen matematik 4. Du förlorar inget på att försöka få komvux att göra undantag och så får vi se vad som händer! Vi håller tummarna! Du får gärna höra av dig och berätta vilket svar du får från komvux!

    Studie- och yrkesvägledare