Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utifrån innehåll i din fråga förstår man att du har mycket att bidra med och att du har en klar bild av vad du söker i ditt framtida arbete. Här är några förslag på utbildningar som du gärna får kika närmare på:

    Socialt arbete
    Som socionom skulle du kunna arbeta med människor i olika (ofta utsatta) situationer och ha en auktoritär roll i att erbjuda stöd och vägledning. Det finns många specialiseringar inom socialt arbete som kan passa dina intressen, såsom familjerätt, missbruksvård eller arbete med barn och ungdomar. Kika gärna på framtid.se/yrke/socionom

    Psykoterapi
    Om du är intresserad av att hjälpa människor på ett terapeutiskt sätt kan en utbildning inom psykoterapi vara lämplig. Det finns olika inriktningar, såsom kognitiv beteendeterapi eller psykodynamisk terapi, där du kan specialisera dig baserat på dina intressen. Med grundutbildning som socionom kan man vidareutbilda sig till Psykoterapeut.

    Farmaci
    Som receptarie skulle du kunna arbeta inom apotekssektorn och bidra till att säkerställa att människor får rätt medicinering. Det är ett yrke där du har en auktoritär roll och där du kan möta människor i en professionell miljö. Se information om yrket på framtid.se/yrke/receptarie

    Studie- och yrkesvägledning
    Om du är intresserad av att hjälpa människor att hitta sin väg i "utbildnings- och yrkesdjungeln" och i arbetslivet (på arbetsmarknaden) kan en utbildning som studie- och yrkesvägledare vara passande. Du skulle kunna arbeta inom skolor, universitet eller på arbetsförmedlingen och ge vägledning och stöd till personer i olika åldrar. Se framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare och framtid.se/yrke/arbetsvägledare

    Hälso- och sjukvårdsadministration
    Om du är intresserad av att arbeta inom hälso- och sjukvården men inte vill bli läkare eller sjuksköterska kan en utbildning inom hälso- och sjukvårdsadministration vara ett alternativ. Du skulle kunna arbeta med att organisera och leda olika verksamheter inom vården och ha en auktoritär roll i att säkerställa att allt fungerar smidigt och effektivt.

    Dessa är bara några exempel på utbildningar som kan vara relevanta för dig baserat på dina intressen och önskemål. Jag rekommenderar att du utforskar olika yrken och utbildningar mycket närmare och kanske personligen pratar med studie- och yrkesvägledare (t.ex på komvux i den kommunen där du är folkbokförd) eller personer som redan arbetar inom de olika områdena som du är nyfiken på, för att få mer insikt och vägledning i ditt val.
    Lycka till med ditt beslut!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla : Inom högkänslighet kan det finnas olika grad och omfattning av "symptom" eller personliga egenskaper och preferenser; det finns inte något svar av modellen "en storlek passar alla"; du vinner på att utreda vad just din "problematik" (som å andra sidan kan mycket väl vara en styrka) ligger i och det kan du t.ex göra genom att begära att arbetsförmedlingen hjälper dig med en arbetspsykologiska utredning (då du får bland annat träffa en psykolog som är specialiserad på matchning av personliga egenskaper, diagnoser och symptom mot olika yrken); det kan t.ex se ut på det sättet att du får träffa en arbetspsykolog i en serie av samtal på t.ex 6 st.en-timmers samtal och efter det bör psykologen kunna göra sitt utlåtande ang.vad som passar dig i "yrkesvägen"; det är i alla fall den kunskap och erfarenhet som jag, som är allmän SYV, ej specialist på högkänslighet, har.
    • Milla : Kolla då in följande yrken: lärare, församlingspedagog, psykolog, terapeut, bilskollärare/trafiklärare, kurator, personlig assistent, PT, reseledare, simlärare, kolloledare, barnmorska, fritidsledare, specialistundersköterska, förskollärare, idrottskonsulent, studie- och yrkesvägledare, fysioterapeut, frisör, ambassadör/diplomat, arbetsterapeut, psykologisk coach, dietist, kostrådgivare. Se också min utökning av svaret, ovan, där yrkesnamn är klickbara länkar!
    • Milla :

      En person med socionomexamen kan vidareutbilda sig till Psykoterapeut; se stycke UTBILDNING på framtid.se/yrke/psykoterapeut -- annars så kan en socionom vidareutbilda sig till Familjebehandlare eller söka jobb som Adoptionskonsult/Adoptionshandläggare. En Familjebehandlare kan t.ex medla mellan olika familjemedlemmar som har olika åsikter om t.ex barnuppfostran.