elev
    Hej!

    En som läser mot slutbetyg på komvux och hade godkänt i svenska b från gymnasiet men inte i svenska a kompletterade med svenska 1 hos oss på komvux. Då behöver personen väl inte läsa svenska 3 som jag förstått enligt antagning?

    Det är lite luddigt.. sådana små saker fastän man läst på, på antagning..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    jag tycker att det är fördelaktigt för personen att läsa svenska eller SAS 3, även om det inte ingår i de formella kraven. Detta pga det kan bli mycket svårt att hänga med på högskola utan stabila kunskaper i svenska /om undervisning på högskolan blir på svenska/.
    Nu för tiden krävs det lägst godkänt betyg (E) i svenska eller i SAS 3 - det gäller elever som får Examensbevis och detta kravet finns i snart fyra år. Majoritet av de som kommer in på högskoleutbildningar har godkänt betyg i Svenska eller SAS 3. Och det kan bli stor skillnad för den studerande som ej har läst så mycket svenska som majoritet i klassen, även om personen har svenska som modersmål.

    Jag "röstar" därför för att personen läser Svenska eller SAS 3. Detta även om hen kan få ut Slutbetyg utan den kursen.
    Nu är det kort tid kvar innan sista kompletteringsdag - 21 juni - om man sökte till högskola till hösten 2018, men även i detta fallet, skulle jag råda att påbörja svenska eller SAS 3 så fort som möjigt, kankse läsa en sommarkurs eller läsa under hösten på distans eller på deltid/kvällstid, även om personen kommer in på högskola till hösten.
    Känner till några fall då det blev för svårt att läsa på högskola bl a pga bristfälliga kunskaper i svenska /gäller även personer som har svenska som modersmål/.

    Vänligen
    Julia syv